🏠 Home Assistant tip-thread

Ik heb zeer recent Home Assistant op een raspberry pi 4 geïnstalleerd. Via HACS heb ik mijn IKEA Dirigera lichten gekoppeld. (En via Zigbee heb ik ook al temperatuurmeting van Sonoff aan de praat gekregen.)
Mogelijk kijk ik ook nog voor openen van deur via home assistant…

Nu vraag ik mij af als ik Zigbee button koop zoals https://www.bol.com/be/nl/p/sonoff-zigbee-wireless-switch-button-werkt-met-alexa-google-assistant/9300000011426988/, kan ik deze dan gebruiken om de automatisaties die op mijn Ikea lichten zitten aan te sturen. (Zoals alle lichten aan aan een bepaald percentage of één licht aan aan 100%…)
Moet alles nog een beetje ontdekken, dus ik ben niet helemaal zeker…

1 like

Zolang je een knop koopt die goed integreert met HA zal dat zeker werken. De knop is voor HA een trigger waarmee je eender welk device / automatisatie / counter / … die reeds in HA zit kunt triggeren.

Zelf heb ik de Shelly one (wifi - geen ZigBee). Shelly Button 1

2 likes

Iemand ervaring met Shelly switches?
Ik wil een shelly switch achter 2 wisselschakelaars plaatsen om het licht via HA en via de bestaande schakelaars te sturen.
Zal dit werken? (L en N passeren achter de schakelaar voor 230V aansluiting)

Ik heb een batterij Shellies in de schakelkast zitten tussen mijn automaten, works like a charm. Geflashed voor Apple Home.

Zalig om via Siri én de standaard schakelaars te werken en automations te kunnen opzetten.

Iemand goede ervaringen of suggesties voor een plant sensor? Natuurlijk te koppelen met Home Assistant. :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Nu ik een digitale meter heb, heb ik ook wat aanpassingen gedaan; een RGB LED in de buurt van de woonkamer geeft aan of er een (groot) overschot aan productie is van de zonnepanelen. Zodat iedereen weet dat het yolo-tijd is om te wassen/drogen/vaatwasser/koken/airco/auto laden.

Verder ook de airco geautomatiseerd op basis van verhoogde binnentemperatuur, overproductie, en verwachtingen van zonneopwekking in komende uren om zelfconsumptie te verbeteren.

En om piekvermogen te vermijden, stopt de auto met laden tijdelijk als de warmtepomp warmwater aan het maken is (want die verbruikt dan al snel 3kW tijdens deze run). Na het warmen start de auto dan opnieuw verder met laden.

8 likes

Ik ben vandaag ook begonnen om in ons nieuwe huis de schakelaars slim te maken.
Ik heb het op de volgende manier werkend gekregen.

5 likes