šŸ  Home Assistant tip-thread

Ik heb zeer recent Home Assistant op een raspberry pi 4 geĆÆnstalleerd. Via HACS heb ik mijn IKEA Dirigera lichten gekoppeld. (En via Zigbee heb ik ook al temperatuurmeting van Sonoff aan de praat gekregen.)
Mogelijk kijk ik ook nog voor openen van deur via home assistant…

Nu vraag ik mij af als ik Zigbee button koop zoals https://www.bol.com/be/nl/p/sonoff-zigbee-wireless-switch-button-werkt-met-alexa-google-assistant/9300000011426988/, kan ik deze dan gebruiken om de automatisaties die op mijn Ikea lichten zitten aan te sturen. (Zoals alle lichten aan aan een bepaald percentage of ƩƩn licht aan aan 100%…)
Moet alles nog een beetje ontdekken, dus ik ben niet helemaal zeker…

1 like

Zolang je een knop koopt die goed integreert met HA zal dat zeker werken. De knop is voor HA een trigger waarmee je eender welk device / automatisatie / counter / … die reeds in HA zit kunt triggeren.

Zelf heb ik de Shelly one (wifi - geen ZigBee). Shelly Button 1

2 likes

Iemand ervaring met Shelly switches?
Ik wil een shelly switch achter 2 wisselschakelaars plaatsen om het licht via HA en via de bestaande schakelaars te sturen.
Zal dit werken? (L en N passeren achter de schakelaar voor 230V aansluiting)

Ik heb een batterij Shellies in de schakelkast zitten tussen mijn automaten, works like a charm. Geflashed voor Apple Home.

Zalig om via Siri Ʃn de standaard schakelaars te werken en automations te kunnen opzetten.

Iemand goede ervaringen of suggesties voor een plant sensor? Natuurlijk te koppelen met Home Assistant. :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Nu ik een digitale meter heb, heb ik ook wat aanpassingen gedaan; een RGB LED in de buurt van de woonkamer geeft aan of er een (groot) overschot aan productie is van de zonnepanelen. Zodat iedereen weet dat het yolo-tijd is om te wassen/drogen/vaatwasser/koken/airco/auto laden.

Verder ook de airco geautomatiseerd op basis van verhoogde binnentemperatuur, overproductie, en verwachtingen van zonneopwekking in komende uren om zelfconsumptie te verbeteren.

En om piekvermogen te vermijden, stopt de auto met laden tijdelijk als de warmtepomp warmwater aan het maken is (want die verbruikt dan al snel 3kW tijdens deze run). Na het warmen start de auto dan opnieuw verder met laden.

9 likes

Ik ben vandaag ook begonnen om in ons nieuwe huis de schakelaars slim te maken.
Ik heb het op de volgende manier werkend gekregen.

6 likes

Ik heb me dan toch ook eens laten gaan, gedreven door de switch naar digitale meter. Voorlopig meer opdat we snel zouden kunnen zien of we aan het overproduceren zijn met zonnepanelen en het een goed moment is om een en ander in gang te steken.

Intussen:

• zie ik of de kleine naar iets aan het kijken is op plex
  • afvalkalender van ons huis & mijn vrouw haar zaak
  • eerstkomende dingen in onze familie-kalender
  • weer & regen
  • We hebben een boldr Klima om de airco in de slaapkamer te bedienen. Helaas (voorlopig, as in ā€œal 1 jaar coming soonā€) enkel via google home. Dus via google assistant stuur ik om de 5 min een vraag hoe warm het is en wat de status van de AC is, en dat dan met wat helpers en scripts in een normale thermostaat card kunnen gooien. En ook wat automations errond om hem aan te zetten als we overproduceren Ć©n het warm is, of uit als de zon onder is of het koud genoeg is…

Next up: iets in elkaar flansen om ons mottig somfy bakske te vervangen om onze zonneluifel open en dicht te doen, en iets voorzien op mijn vrouw haar zaak om daar de zonneluifels remote open en dicht te doen.

1 like

Oja, en een e-ink tabletje dat de huidige status van dingen toont. Wel al wat dingen gevonden op ā€˜t web, vooral die seeedstudio is wel nice, maar ontbreekt wat opties tot interactie (geen touch screen, of een sensor dat ie opgetild wordt of aangeraakt om een refresh te triggeren). Ik wacht nog even af. Geen zin in gewone tablet opties omdat ik er geen kabel aan wil

Nice, een e-ink tablet! Wat dan precies?

In vergelijking met een e-ink scherm kost een eenvoudige tablet geen drol en geeft het mooiere interface weer. Maar ergens heb ik Ć©cht geen behoefte aan een nieuw scherm in mijn woonruimte en klinkt een e-ink display als een mooi compromis…

E ink is wat e-readers gebruiken. Verbruikt enkel als het scherm vernieuwd wordt, waardoor de batterij een pak langer meegaat.

wel minder kleurrijk en zo. En geen idee hoe het zou werken met die dashboards die realtime verversen. Zie dat er veel zijn die eigenlijk een soort screenshot van je dashboard tonen. Als je op het home assistant forum checkt zie je best wel wat diy projectjes

Ho, ik heb mijn somfy io bakje kunnen weg doen door een somfy connectivity kit te kopen. Die zijn wel cloud gebaseerd wat ik ten allen tijde zou willen vermijden maar ik had ergens gelezen dat je deze na installatie met een simpelere firewall rule van het internet kunt deconnecteren en dat alles perfect bleef werken. Heb het zo gedaan en werkt prima. Enige nadeel is dat je niet kan zeggen ā€œopen voor 50%ā€. De connectivity kit heeft geen notie van de huidige stand van de wering (is deze 0, 25, 70 of 100% open). Ik heb op de planning staan om er sensortjes aan te plakken en dan wat automatisaties in home assistent te steken.

Hier Somfy RTS. is 433mhz, maar met ā€œrolling codeā€ zodat het niet standaard werkt, maar er zijn wel opties. heb een low energy pakketje op weg naar hier om zelf wat te knutselen en zien of dat werkt. In ieder geval wat plezier en in slechtste geval 12 euro of zo kwijt, zal wel zien. stand zal idd ook niks worden, maar mss met soort timer dat bijhouden? hoe lang het duurt om 100% uit te doen en dan berekenen. Op voorwaarde dat je’m enkel op en dicht doet via HA…

Heeft iemand een tip voor een vervanging van de Google Nest Learning Thermostats (2e generatie) die ook te beheren is via Home Assistant?

Situatieschets:
Wij zijn in ons huis komen wonen, waarbij de vorige eigenaar op de mazoutketel twee Heat Links heeft laten installeren (ƩƩn voor boven en ƩƩn voor beneden). Deze zijn elk gekoppeld aan een Google Nest Learning Thermostat (2e generatie), die we kunnen aansturen via de Nest-app. Daarnaast worden ook twee camera’s en drie Nest Protect-rookmelders beheerd in de Nest-app, die eveneens al aanwezig waren toen wij hier kwamen wonen. Deze heb ik allemaal succesvol kunnen integreren in mijn Home Assistant-setup.

Ik heb toen het lumineuze idee gehad om een Nest Doorbell aan te schaffen, omdat ik dacht dat deze ook in de Nest-app te beheren zou zijn (bedankt Google voor de onduidelijke informatie daarover :clown_face: ). Uiteindelijk wordt deze via Google Home bediend (vooral voor het gemak van mijn wederhelft), samen met ondertussen dus ook de andere camera’s, rookmelders en thermostaten.

Nu laat Google weten dat de thermostaten vanaf oktober niet meer ondersteund zullen worden in de Nest-app (onduidelijk of dit ook het geval is voor de Google Home app) en dus niet meer op afstand te bedienen zullen zijn vanaf dat moment. Ze verwijzen zelf naar Tado-producten als alternatief…

Nu vraag ik mij af:

1. Zal ik de thermostaten in mijn Home Assistant-setup kunnen blijven gebruiken als Google deze niet meer ondersteunt in hun app?

2. Indien nee, welk alternatief raden jullie aan dat compatibel is met ons verwarmingssysteem?

2 likes

Ik ben vrij zeker dat Google Nest en HA enkel de cloud api gebruiken, dus die zal wel stopgezet worden… Reden dat Home Assistant hun ā€œWorks with HAā€ label heeft nu, om IoT te promoten die een local API aanbieden zoals bv. homewizard.

Ikzelf heb een Tado thermostaat. Doet wat het moet doen, werkt ook in HA, is ook wel via Cloud API… Zeer klein bereik van de ā€œbridgeā€ die centraal in huis moet hangen aan een UTP kabel om te communiceren met alle thermostaat knoppen, en geen mesh netwerk maakt… Even na mijn aankoop kwam Tado af met hun X reeks die wel een Matter netwerk maakt met groter bereik. HA Integratie nog steeds met de Cloud API (integratie is cloud polling)…

Ik las dat Netatmo lokaal werkt met Homekit, die dan weer met Home Assistant kan integreren… De integratie zelf is ook cloud polling though… Ik ben wel tevreden van enkele Shelly apparaten die volledig lokaal werken, maar de Shelly thermostaat heb ik geen ervaring mee; misschien wel interessant.

(sidenote: ik heb enkele oude Nest cameras en deurbel en recent ook veel tijd mee verloren dankzij Google. Bv. verplicht migreren van password flow naar Google login maar Google business accounts zijn niet toegelaten dus moest ik een oud prive gmail adres gebruiken. En daarna problemen met renewen van Google Nest Aware abonnement :roll_eyes: Op termijn komen hier Unifi cameras)

1 like

Toegekomen, in elkaar geflanst, in een doosje gestopt, en het werkt. Blijft volledig binnen ons netwerk hier en het lijkt erop dat ie het min of meer onthoudt, maar wsl op voorwaarde dat we het oude bakje niet gebruiken (en dat de zon/wind sensor niet zit te foefelen met de status).

Nu dus nog automations: als het volgens buienradar gaat regenen, zorgen dat ie dicht is. Als het droog is en blijft en onze zonnepannelen wekken meer dan X op, open doen. Zoiets :smiley:

Binnenkort komen hier nog fakro rolluikjes op onze dakvensters; Natuurlijk is dat z-wave dus nog maar eens iets anders. Daar kom ik wel wat gek van eigenlijk :smiley:

1 like

Doet er mij aan denken dat ik hier een Netatmo Smart Rain Gauge heb liggen die ik nog moet installeren, voor dezelfde redenen :sweat_smile:

Haha, cool. Ik ga nu af op kmi hun hoeveelheid neerslag in de komende 20 minuten. Als die omhoog gaat, dan gaat de luifel dicht.

ā€˜t gaat sowieso wat itereren zijn, en sowieso gaat onze luifel nog eens ā€˜s nachts open gaan (hoewel ie afgaat op hoeveelheid zonne-energie dat er geproduceerd wordt, dus zou toch raar zijn), de airco gaat eens uit gaan bij 30 graden, etc etc. Maar we komen er wel :slight_smile:

2 likes

Ik ga het deel over Tado aanpassen in mijn post hier om het zeker niet meer aan te raden :face_with_symbols_on_mouth:

Zoals elk bedrijf wil Tado hun winst maximaliseren en gaan ze de API reduceren tot 100 requests per dag. Als je meer dan 4 toestellen hebt kan je dus niet eens meer van elk toestel elk uur de temperatuur gaan opvragen. Je kan de auto-assist subscription kopen voor €30/jaar en dan krijg je hogere API limieten.

Terug een wijze les om alleen devices te kopen met een local API (bv. HomeWizard) en niet blind staren op het feit dat er een goede integratie is met Home Assistant (via cloud api) :slightly_smiling_face: Iemand suggesties voor een Tado alternatief?

:backhand_index_pointing_right: GitHub thread on fire:

ā€œ Let’s be honest, with this move you are betraying us, your clients, forcing a fundamental segment of your userbase into a paid subscription scheme. You seem to forget that we are the power users, the ones who probably brought you more customers than all your advertising combined, by recommending your platform to family, friends and colleagues, and often installing it and configuring it for them. This is such a bad move and, if confirmed, it is going to bring you such an incredible amount of negative publicity, press and feedback, that it will end up costing you much more than the current server expenses you laughably chose to motivate your decision.ā€

edit: ze hebben ook het community forum stopgezet in Augustus (wanneer er weinig activiteit is) en proberen slechte reviews te verwijderen. Allemaal tekenen van de downfall van een merk…

10 likes

Indien hier niet welkom, verwijder gerust

Iemand op zoek naar een P1 meter van Homewizard? Was wat voorbarig en heb er twee besteld maar heb er maar eentje nodig. Retour sturen kan maar de verzendkosten zijn dan voor mezelf en iets opsturen naar Nederland voor deze prijs is wat onnozel.
Dus indien iemand eentje nodig heeft, hit me up, dan werken we wel iets uit :slight_smile: