🏠 Home Assistant tip-thread

thoughts ?

3 likes

Love ikea, love goedkoop!

Ik had al gehoord van Matter en Thread maar was nog niet helemaal mee hoe/wat. De video doet een goede introductie.

Klinkt alleszins heel nice.
Ik ben nog steeds fan van home automation maar 1 ding houdt mij nog steeds tegen:

• gebruik van bestaande “domme” verlichting schakelaars

Zijn daar al goede oplossingen voor? Kan je bestaande muurschakelaars blijven gebruiken zodat je niet enkel via een app verlichting kan aan/uit schakelen?

1 like

Shelly!

Hangt waarschijnlijk een beetje af wat je allemaal wilt schakelen.

In mijn living heb ik Hue lampen en een Hue Tap dial switch om de lampen te bedienen:

Die heb ik gewoon naast mijn bestaande schakelaars geplaatst.

Simpel en het werkt goed in mijn geval… maar ik heb dit maar op 1 plaats nodig. :slight_smile:

Ik heb “domme” schakelaars (wissel- en kruisschakelingen) in mijn huis. Ondertussen al 1 shelly bakje achter een schakelaar gestoken, werkt perfect.

Er liggen er nog 4 klaar (al 3 maanden) om volgende schakelaar te upgraden. :+1:

5 likes

Heeft iemand ervaring met het meten van het water level in een afgesloten water put? Ik zou dit graag zichtbaar krijgen in mijn home assistant

4 likes

Ook interesse in! Binnenkort eindelijk de regenput aansluiten! De nerd in mij wilt ook een real-time volumemeting!.

1 like

Ik heb sinds een paar maanden een dynamisch contract. Nu de prijzen (heel) negatief gingen heb ik toch ook werk gemaakt om de zonnepanelen te kunnen ‘dimmen’ als ik moet betalen voor injectie. Via gemini een automatisatie geschreven en getweaked.

Via modbus mijn SMA omvormers kunnen aansturen om deze procentueel te beperken zodat het de meter op nul houdt als ik moet betalen voor injectie en terug open zet als woning er naar vraagt of prijzen terug positief zijn voor injectie.

Voelt ergens ‘wrang’ om te doen, maar in feite help ik het net er ook mee ontlasten zeker? En op jaarbasis zal dit ook wat geld besparen. Zeker als prijzen vaker negatief lijken te gaan als je trend van afgelopen jaren bekijkt.

1 like

in de afvalwereld noemen we dat een vulgraadsensor… misschen kan dit helpen in de zoektocht…. ( vulgraad van vuilnisbakken, glasbollen, ondergrondse containers …)

diegen die ik ken zijn duur en allemaal met een abbo en werken 80% vd tijd goed :wink:

Voor een project bij mijn zoon (2 regenwaterputten, waarbij er water vanuit de ene naar de andere wordt gepompt indien nodig …) hebben we hiervoor gekozen: uitleg in dit artikel Water level measurement – SmartHome.Exposed … en sensoren gekocht via onze CN vrienden https://nl.aliexpress.com/item/32791153600.html . We hebben gekozen voor de 0-10Vdc output versie, omdat we gebruik maken van de analoge inputs die beschikbaar zijn op een Loxone miniserver (domotica). De installatie is gepland in de eerste maanden … dus nog geen “realworld feedback”. Voor gebruik in HA moet je dan nog een compatibele input hebben waar HA aan kan (die sensoren bestaan in 0-10Vdc, 4-20mA, RS485 versies)

3 likes

Hier is een video van het YouTube kanaal “Smarty Van”. Iemand die zijn camper “slim” heeft gemaakt.

Ik dacht dat modbus ook soms voor kwam in enkele topics. Hij gebruikt een combinatie van Home Assistant, modbus en ESP32.

1 like

Schneider zou een overnamebod hebben gedaan op Shelly voor 1.3 miljard euro.

Vrij grote Shelly-fan hier, al mijn schakelkasten zitten vol, om alles te kunnen bedienen via Home Assistant → Apple Home én mijn bestaande schakelaars.

3 likes

Grr, dat zou een zeer spijtige zaak zijn voor ons als klant. Op het werk al met Schneider spullen moeten bezig zijn en softwarematig is dat triestig. Kan me niet inbeelden dat Schneider Shelly zoals we het kennen (betaalbaar, degelijk, goeie community, local api/cloudless…) zal laten bestaan.

Misschien al wat laat, maar let me tell you, just in case:
Home Assistant x Claude (Code) == Magic.

Migraties (van Pi naar Odroid gegaan na corruptie), opruimen, security, en uiteraard vooral maken van automations en pseudo-instances: steroids.

Pairde zelfs mijn Ikea bulbs door 6x off/on te doen via de Shelly.

2 likes

Jup, heb ook gewoon de config dir gemount en claude wild laten gaan. Automations design. Zelf dingen laten voorstellen. Veel afgekeurd omdat ik ze mottig vond. Maar wel supereasy om dingen in te stellen. Trouwens, heb nu een e-ink paneeltje met touch dat als dashboard dient in onze keuken. Wife approval. Agenda, verbruik, luifels open en dicht, airco, rolluiken…

2 likes

Fotootje, gaarne?
Ook wel interesse om es met e-ink displays te spelen.

Reterminal e1003, gaat 2 weken mee momenteel. Initiele respons is traag maar da’s omdat ie eigenlijk constant slaapt, behalve touch panel dus. Eink maakt dat het enkel touch sensor is die luistert. Dat was wel voorwaarde, ik wou geen draad, en maar sporadisch laden.

1 like

Clean! Response time lijkt me niet echt een probleem.

Welja, vond battery life belangrijker. Was al lang aan het wachten op zoiets dat niet te veel zelfbouwkit was. Seeed heeft ook wel wat van die paneelkes maar was te lui daarvoor, haha.