💻️ Homelab / Self-hosted apps

M’n eigen Strava stats Docker image is zo net voorbij gekomen in de weekly self-hosted podcast. Toch wel redelijk trots :slight_smile:

10 likes

Super! Ga direct eens kijken. :wink:

zijn je containers LXC containers of draai je die ook op een VM in proxmox?

Neen, ik draai die niet in proxmox.
Gwn bare docker :wink: Dus ik denk niet dat die LXC containers zijn?

Nee klopt het zijn geen LXC containers, het zijn docker containers. Ben niet zeker is een beetje anders, maar komt op hetzelfde neer.

Ik draai je strava container in docker op een ubuntu LXC in proxmox. En ik gebruik als PC thuis een Windows machine, daarom dat ik ook die schedule nodig had :wink: Ik had geen zijn om die commando’s telkens uit te voeren via een of andere shell.

mijn containers zijn LXC rechtstreeks in Proxmox.

Ik heb je werkwijze aan de wiki toegevoegd Peter, merci!!

2 likes

Mega interessante thread hier. Onlangs zelf in het rabbit hole gedoken van selfhosted software (voorlopig nog op een Digital Ocean Droplet).

Ik ben nog wat op zoek naar welke hardware ik thuis wil zetten. Heb nu zelf al zo’n Home Assistant Green, maar wil een stapje omhoog zetten door zelf wat hardware aan te kopen en op te spinnen.

Ik vroeg mij alleen af wat dan. Op zich heb ik denk ik geen zware configuratie nodig voor wat ik nu gehost heb staan (ben nog maar begonnen):

• N8N
  • Nginx Proxy Manager
  • OpenWebUI
  • Portainer

Graag had ik ook geexperimenteerd met selfhosted LLM’s, om die dan te exposen via OpenWebUI, maar daarvoor heb je dan weer stevigere hardware nodig. Misschien moet ik wel een combo doen ofzo? Maar ben niet zo thuis in die hardware markt.

Iemand die mij wat in de goeie richting kan sturen?

2 likes

In mijn topic zie je dat ik een proxmox cluster draai op 2dehands hardware. Ik doe geen LLM’s maar zo’n oudere mini PC’s zijn wel prijs/kwaliteit goed.

Ze nemen weinig ruimte in, 2dehands wel oudere generatie CPU, maar is op zich geen probleem in mijn geval. Wel kijken naar de TDP van de CPU (het verbruik in Watt bij actief gebruik). Mijn mini PC’s verbruiken in idle slechts 10 Watt.

Ik heb ze gekocht via estunt.nl.

Hangt natuurlijk af van je budget en wat je wilt leren.
Combinatie van raspberry pi en mini PC’s. :smile:

1 like

Ik heb deze staan, en daar kan je wel wat op draaien. Heel tevreden van én uitbreidbaar tot 64GB ram.

Ik heb er zelf al LLMs op gedraaid (ollama en openWebUI stack). Het werkt, maar zeker niet zo snel ivgm sterke GPUs…

2 likes

Is het aan te raden om een raspberry pi 5 te gebruiken als webserver? Ik heb er mixed feelings over.
Of zijn er betere projecten om een raspberry pi voor te gebruiken zoals als backup server? :thinking:

Ik denk niet dat het juist of verkeerd is om dat te doen. Ik ben ook begonnen met een simpele Pi en die is me heel lang van dienst geweest.
Een Pi als webserver is zeker doenbaar. Zorg er welvoor dat je die goed opzet security wise.

Ik raad je aan om bv Cloudflare tunnels te checken. Ik gebruik die zelf ook om apps te hosten

2 likes

Laat gerust weten als je hulp nodig hebt

2 likes

Bedankt! Zal ik zeker doen :slight_smile:

Ik probeer remote access op te zetten naar mijn HA.
In dit filmpje raden ze aan een gratis domain op te zetten via freenome.
Maar ik zie dat deze niet meer actief zijn (blijkbaar net iets teveel phising domains aangemaakt)

Heeft iemand een goed alternatief voor een gratis of zeer goedkoop domain?

Kijk eens op Vimexx of INWX voor een cheap .be domein (let ook op de duurdere renewal price na een jaar). Of check eens https://tld-list.com voor cheap speciale TLD’s?

Ik koop m’n domeinnamen meestal via neostrada.nl. Kost me denk ik 20 euro per jaar voor een .be domain.
Let wel hééééééél goed op al je je HA open zet naar het world wide web, je wil niet dat iedereen hier aan kan veronderstel ik?

Je kan steeds een .ovh overwegen voor ~3 euro/jaar.

Heb ik inderdaad ook al zitten over denken. Is jouw DNSaur remote beschikbaar? Heb je hiervoor een extra laag beveiliging ingebouwd?

Want de gedachte dat iedereen met het juiste web adres zomaar aan de voordeur van mijn HA kan aankloppen is inderdaad niet zo geruststellend.

Ik kan er remote aan ja, maar enkel ik ;). Geregeld via tailscale. Héél vette en gratis tool.

Ik heb voor mezelf een volledige documentatie uitgeschreven, zou die wel kunnen delen…

1 like