šŸ’»ļø Homelab / Self-hosted apps

Hier ook onlangs Navidrome opgezet, vind het echt de max. Ik gebruik Symfonium als client op android, werkt ook goed met Android Auto enzo. Een deftige mac of windows client heb ik nog niet gevonden. In Vivaldi is er nu een optie om site als ā€œprogressive webappā€ te installeren, ik gebruik het nu zo en ben daar wel tevreden van.

Heb nu dus mijn oude ipod library terug, minder keuzestress als ik iets wil opzetten. En terug mijn eigen muzieksortering die wellicht alleen voor mij werkt :stuck_out_tongue:

Ik blijf ook mijn family Spotify account behouden maar er zijn bepaalde bands die weg gegaan zijn van Spotify en zo kan ik er toch overal terug naar luisteren.

2 likes

Ooit lifetime plex gekocht en dus hier plexamp en plex voor muziek & video respectievelijk. initieel vond ik het niet zo fijn dat ze de 2 uit elkaar trokken, maar nu wel echt fan.

Voor fotos nog getwijfeld tussen plex photos en immich toen ik weg wou van synology photos (ik was aan ā€˜t overwegen om mijn nas te vervagnen door eigen build en wou eerst zien of ik van al mijn depndencies zou af raken. Uiteindelijk een hoop cheap laptop ram erbij geduwd en mijn nas kan weer nog efkes mee, wsl tot ie uit elkaar valt).

Maar immich was toen in ieder geval een pak matuurder, en bij plex voelt het meer als een nevenprojectje aan dat mss ook plat zal vallen. Synology photos ging amper nog vooruit en ik vrees bij plex photos ā€˜t zelfde. toch niet hun core denk ik. Maar megafan van immich in ieder geval.

2 likes

Benieuwd naar de reden waarom Synology Photos niet meer vooruit ging. Ik heb destijds een NAS gekocht puur omdat ik geen blijf meer wist met mijn foto’s. Ik heb +20 jaar aan foto’s, ± 2TB, blijft hier vlot werken.

Oja, niet op die manier. Ik bedoelde feature wise. Ik kan in immich bijvoorbeeld zoeken naar ā€œkoeā€, en die geeft me alle fotos van koeien, inclusief fotos van ons dochter in een gevlekte onesie. People recognition zit ook goed. Ik stond op punt om naar google phots te gaan om die reden, maar dan toch maar immich op de syno nas.

En nu kan ik tenminste wel weg van m’n nas als ik ooit wil :slight_smile:

Deze komt de laatste dagen in mijn feed terecht. Heeft iemand hier ervaringen mee? Lijkt me heel plug and play.

Vraagje van een nieuwkomer in de Homelab wereld.

Ik kocht een tijd geleden een HP Elitedesk 705 G4 Mini PC (3AE43AV) met de bedoeling om die als homelab te gaan gebruiken, in eerste instantie voor Home Assistant.

Van command line, docker, VM,… heb ik wel notie maar eigenlijk zeer weinig ervaring. Wel een willingness to learn maar daarbij heb ik wel vrij weinig geduld. :upside_down_face:

Welke OS setup raden jullie aan? Er staat nu Windows 11 op, die dus EOL is. En dan voor Home Assistant: docker of VM? Ik geraak er zelf niet goed aan uit waar ik best begin.

Proxmox lijkt goede basis te zijn.

Home Assistant draai je ā€˜best’ als VM (met Home Assistant OS) ipv docker. Zo kan je addons rechtstreeks draaien. Docker heeft lichte beperkingen icm Home Assistant. (maar ook mogelijk).

2 likes

We zouden eens een ā€œself-hostā€ meetup moeten organiseren om ideeĆ«n uit te wisselen, live tutorials en how to’s. Zou cool zijn

13 likes

Proxmox in combinatie met deze scripts.
Kan je snel iets opzetten. En erna een eigen container/vm om mee te testen.

1 like

Love this!
Een 101, 102, advanced en een little fair met showcases.

2 likes

Ik denk dat je meer gaat leren als je begint met een Linux server OS zoals Debian of Ubuntu. Je zal wat server management commands en ervaring missen als je onmiddellijk met proxmox start. Proxmox is op zich al een stevige leercurve.

Dan denk ik aan de basis commands om te updaten en packages te installeren maar dat leer je snel via tutorials voor bv. Ubuntu.

Met Docker gaat er een hele wereld open…
Docker compose maakt het dan nog gemakkelijker om snel hele services te draaien.

Je maakt een compose bestand, meestal kan je dit gewoon copy/pasten van de github en je doet een docker compose up -d en de service start (-d = detached mode: run in background).

Een korte video van Tom van Lawrence Systems toont hoe hij docker draait in een gestructureerde manier. Zo kan je gemakkelijk backups maken en ben je klaar voor als je zou uitbreiden/verhuizen naar een andere host machine:

Ik heb gisteren een oude Home Assistant (2022) naar een nieuwe host verplaatst.

• Op nieuwe host: Home Assistant Core gestart met podman (docker alternatief; wou het altijd al eens proberen dus… why not… YOLO)
  • Backup van oude HA kunnen importeren
  • HACS, zigbee, mqtt en andere integraties werken

Voorbeeldje van de podman compose file:

version: "3.7"
services:
  homeassistant:
    image: ghcr.io/home-assistant/home-assistant:stable
    container_name: homeassistant
    restart: unless-stopped
    network_mode: host
    volumes:
      - ./config:/config
    environment:
      - TZ=Europe/Brussels

Ik heb altijd de HA Core versie gebruikt, de OS versie heeft enkele voordelen zoals HA updaten via de interface zelf, maar verder mis ik niets. Hebben jullie wel nood aan de OS versie voor bepaalde doeleinden?

Een alternatief voor proxmox dat ik ooit eens wil testen is XCP-ng.

3 likes

Ik draai HA in een docker container en ook nog nooit problemen mee gehad. Ik moet wel zeggen dat ik een basic gebruiker ben en geen echte advanced features gebruik…

1 like

Hier ook destijds met deze walkthrough HAOS op proxmox 8.x op een beelink mini-pc geĆÆnstalleerd owv. de add-ons en HACS die als container op de synology niet mogelijk waren.
Zonder problemen, en het draait nog steeds. De installatie van een zigbee dongle naar de container is ook gelukt.
Ondertussen is proxmox 9 gelanceerd (nog geen update uitgevoerd), maar mijn netwerktrafiek loopt nu ook via een adguard home en een npm container op diezelfde pc.

Jij geeft die 101, proficiat!

4 likes

Is het de bedoeling om hier de HA en andere domotica zaken bij te betrekken of staat dat er los van?

Dingen self hosten lukt mij prima (mits documentatie redelijk is) maar bij Home Assistent zie ik de bomen door het bos niet meer.

Ik zou zeker inschrijven voor zo’n event en als ik weet dat het gedragen wordt door mensen in deze groep (waar ik meer vertrouwen in heb dan random andere speakers) zou ik er ook gerust voor willen betalen.

Een antwoordje op een vraag van een tijdje geleden…

Ik heb ze beide opgezet, meerdere keren :smiley: Ooit begonnen met Immich een jaar of 2 geleden, vast gelopen. Dit jaar photoprism geinstalleerd met de backup app op gsm, maar na een maand gebruik vond ik dat toch niet goed.

Terug Immich geinstalleerd, dat liep goed voor een maand, maar dan begon constant die container 100% cpu en memory te gebruiken. Heb ik hem afgezet, en ik ging er nog eens naar kijken…
Al mijn foto’s zijn wel ondertussen gebackuped.

Wat ik het nadeel vind aan Immich is dat de foto bewaard zijn in ā€œgibberishā€ folders:

1 like

Als ik dit support topic lees kan je Storage Templates gebruiken om files na upload naar de juiste folder te verplaatsen. Bij jou staat er nog een bestand in dus misschien staat die feature niet aan?

Heb Immich zelf nog niet draaien. Wie weet wat 2026 teweeg brengt… :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Goed om te weten, zal het eens bekijken als ik hem terug aanzet

Ik wil jullie deze tool niet onthouden. Is nog zeer nieuw, maar echt extrƩƩm content van:

Backup automation for self-hosters. Built on top of restic

Is dus basically een UI (and a damn good one) voor Restic. Dikke aanrader voor ieder die backups maakt en beheert

1 like

Grote fan van dit idee!