💻️ Homelab / Self-hosted apps

Let’s do it. Wie wil het mee organiseren?
(Inhoud/formats/workshops.)

4 likes

ik wil wel meehelpen! vooral organisatie. Presentatie wil ik ook wel doen but imposter syndrome is kicking in :wink: Smijt me maar ergens in een groepschat en dan brainstormen we eens over het hoe en wat

2 likes

Wafelbakske in aantocht!
Kunnen dan al eens wat babbelen. :smiling_face_with_sunglasses:

1 like

Ik wil gerust ook wel een sessie in elkaar boxen als dat nodig blijkt te zijn. Of een soorte how to, 101.

Naar format toe kan je verschillende richtingen uit denk ik.

• Verschillende sprekers die een sessie geven (al dan niet technisch) en mensen “luisteren”
  • Verschillende workshops waar er echt hands-on wat stuff wordt gedaan
  • Mengeling van beide
1 like

Ik moet dan helaas verstek geven :cry:

Nieuw experiment nu ik ook een NUC met Proxmox heb, BirdNET. Het luistert via een RTSP feed (van bijvoorbeeld de security cams) naar specifieke vogelgeluiden (via een lokaal model), en houdt zo iedere dag bij welke vogels er allemaal in je tuin gehoord werden. Houdt ook opnames bij van het geluid etc.

Voor de liefhebbers; BirdNETGO

9 likes

Tof!

Cool! Iemand suggesties voor de video/foto versie hiervan?

Mijn vriendin is grote fan van de “bird buddy” maar dat is mij toch iets te duur.
Een beetje DIY’en lijkt mij wel tof. Software zou wel nog lukken maar ik ben totaal niet thuis in het hardware gebeuren.

1 like

Zou megacoole sessie zijn op een eventuele “self-host” meetup if you ask me :slight_smile:

1 like

Ik ben voor die meetup!! :heart_eyes:

4 likes

Ik zag net dit in de selfhosted newsletter:

Misschien wel eens benieuwd om uit te proberen. :smiley:

1 like

De vrienden van Spatie willen deze meetup hosten. Al eens een datum testen: 23 maart.

• Ik kan
  • Ik kan niet
0 stemmers
1 like

Mist ik met iemand van Gent naar Antwerpen kan meeliften :wink:

Iemand ervaring met de Nederlandse Immich-as-a-Service host PixelUnion?

Persbericht van hun launch in september 2025:

Het principe is dat zij de Immich hosting en backups op zich nemen waardoor je altijd de meeste recente updates draait en je geen zorgen moet maken om data te verliezen.

Het delen met familie zal dan ietsje vlotter verlopen dan als je dat zelf host.
Je kan ook de officiële Immich app gebruiken met je PixelUnion URL.

Immich zelf hosten wil ik op dit moment nog niet doen.
Foto’s vind ik zelf net iets te belangrijk om in mijn huidige homelab setup te hosten.

Enkele dagen geleden is er nog een reportage gepost met een interview met Bram, een van de oprichters:

Ik heb die dit weekend ook ontdekt :grinning_face: helaas nog geen ervaring, is te vroeg:)

1 like