šŸ’»ļø Homelab / Self-hosted apps

Voor de geĆÆnteresseerden, de slides van de meetup deze avond: https://cc-self-hosted.robiningelbrecht.be/

10 likes

En hier zijn mijn slides: https://homelabslides.bartdeslagmulder.be

11 likes
6 likes

Heel nice meetup!
Vaarwel vrije tijd :smiley:

3 likes

Net even geinstalleerd. Ik gebruikte Portainer tot dusver, maar Dockhand lijkt niet alleen wat UX-vriendelijker te zijn, het lijkt ook wel wat nice features te hebben (security scanning, etc..)

Handige is dat je die gewoon kan installeren naast Portainer om te vergelijken :smiley:

Merci voor de tip!

1 like

Net de meetup gemist, jammer!

Heb zelf een serverrack thuis staan met een Proxmox cluster van drie servers en diverse selfhosted apps en websites.

Zouden er plannen zijn om een volgende te organiseren?

Vooral zaken rond Jellyfin en Nextcloud zou ik meer over te weten willen komen.

3 likes

Voorlopig nog geen plannen, maar wat niet is kan nog komen of course :wink:

1 like

Selfhost er iemand van jullie een document archive platform zoals Papra of Parless-ngx?

Ik ben aan het twijfelen om alle belangrijke files uit m’n Google drive te halen en deze te self hosten. Google drive dan enkel nog gebruiken om wat files met anderen te sharen indien nodig.

Iemand ervaring mee? De moeite om te doen of niet?

Ik heb Paperless-ngx draaien. De bedoeling was om een archief te hebben voor de facturen van mijn zaak, nu zitten die enkel in cloud software en wil graag een eigen back-up, maar van die flow moet ik nog eens werk maken.

Alle brieven en facturen die privƩ komen zitten er nu wel al in. Op mijn scanner heb ik een shortcut gezet om in ƩƩn klik bestanden te uploaden naar een map op de NAS, Paperless-ngx leest die map en voegt ze toe aan de inbox. De automatisch herkenning in de inbox werkt nog niet goed bij mij, ik denk voornamelijk omdat al mijn bestanden gelijkaardige namen hebben van de scans, daar moet ik ook nog eens naar kijken. Voorlopig tag ik ze manueel, gaat vlot.

Nog niet veel werk ingestoken, dus nog veel verbetering mogelijk. Maar ik doe dit nu al een paar jaar zo en een digitaal archief om snel een document op te zoeken is wel al handig geweest.

4 likes

Twee nieuwe toevoegingen op mijn homelab :star_struck:

• n8n eindelijk geinstalleerd. Schitterend om alles te automatiseren. Bv. ik drop mijn uitgaves pdf in een google drive folder (ipv mijn mailbox laten scannen), en n8n zal die oppikken, dan parsen door een LLM naar structured content met wat richtlijnen, en dan gebruik ik de InvoiceNinja API om een vendor te maken/updaten en een nieuwe expense entry aan te maken. Bij een nieuwe invoice die ik verstuur met InvoiceNinja, stuurt n8n een slack notification met confirm button en maakt die een api call naar een peppol platform zoals e-invoice.be.
  • Excalidraw via een wrapper Excalidash - lokaal ownership van je drawings, met support voor sharing en live collaboration, en auth mogelijkheden.

2 likes

Kan je met n8n custom code/script runnen? Context: ik wil wanneer in google drive een file komt, in een cms systeem een item toevoegen, maar cms in kwestie heeft daar geen api voor. Dat laatste gedeelte zou ik met playwright prima kunnen oplossen, maar script moet dan wel gehost worden en aanspreekbaar zijn door n8n?

Ja je kan custom javascript of python runnen in de stappen :ok_hand:

Voor headless browsing zijn er community nodes, bv GitHub - drudge/n8n-nodes-puppeteer: n8n node for browser automation using Puppeteer Ā· GitHub of GitHub - toema/n8n-playwright: n8n-community-node-package for browser automation using Playwright Ā· GitHub maar zelf geen ervaring mee tot nu toe… De community is alleszins gigantisch. Ook zeer veel kant en klare use cases te vinden op Discover 10240 Automation Workflows from the n8n's Community

2 likes

Ik kwam op deze iOS app, en dacht ā€˜m toch hier even te delen:

Zelf geen (nog) self-hoster (is that a thing?), noch iOS gebruiker. Maar misschien is er iemand die deze app nog niet kende en het nuttig kan vinden…

Doet me beetje denken aan https://dawarich.app/ maar dan in niet-app vorm maar op een server te draaien. Je moet dan wel de dawarich iOS App downloaden dat ie je locatie kan volgen. :slight_smile:

1 like

Net een whoopsie gemeld in the issue Q van Papra:

1 like

Een paar weken terug mijn synology buitengekegeld. De 2 SATA SSD disks behouden een een CM3588 ARM (jawel) board gekocht. mits een nvme → sata adapter en wat kabels zit dat nu in een pracht van een kartonnen doos in mijn kast. Initieel een fan erop gezet maar intussen er terug af, it doesn’t need it.

Met de hulp van mijn goeie vriend Claude mijn docker compose files overgezet zonder mij 5 min te bekommeren over wat waar zit, en alles zit nu ook in ansible, mocht ik ooit eens opnieuw starten.

Backups gaan nu naar hetzner ipv C2 van synology. Meer ruimte en qua prijs vergelijkbaar. Works like a charm.

Plex server draait nu wel in een docker container. Ik transcode toch nooit.

Voor immich is er een manier om vanuit docker de npu te gebruiken op het board, en daaaaaaaamn. Object recognition, face detection… zijn nu razendsnel, zonder ook maar iets van hitte te ontwikkelen, en de cpu was rustig aan het chillen.

Was een fun hobby project om te doen, maar intussen is’t gewoon een degelijke setup. Enkel nog eens een case laten 3D printen nu misschien… :laughing:

4 likes

Nu ik eindelijk mijn Shell Recharge laadpaal (dat gemigreerd werd naar 50five) ook lokaal kan uitlezen, heb ik er eindelijk lokale controle over. Deze was enkel bij installatie over 4G gekoppeld, maar die laadpaal heeft ook WiFi etc aan boord. Door 50five eindelijk de lokale wachtwoorden doorgekregen om op de lokale webserver te geraken en zo ModBus en Rest API kunnen aanzetten.

Lang verhaal kort, ook alles lokaal kunnen koppelen aan EVCC ( evcc - Smart Charging ā˜€ļøšŸš˜ - Intelligent Energy Management for Your Home ) dat ik via ProxMox draai. Top software om eindelijk de laadpaal dynamisch te regelen qua laadsterkte op basis van de zonnepanelen. Werkt ook goed samen met batterij dat je deze kan prioriteren voordat het de auto zelf laadt.

Voordien beperkte ik gewoon mijn auto op een vaste stroomsterkte (12A) - maar nu dus helemaal dynamisch via de laadpaal. Is nu ook niet meer afhankelijk van de auto, maar laadpaal kan dus alles controleren. Bij de hybride auto van mijn vrouw kon je de laadsnelheid bvb. niet instellen.

Enige ā€˜nadeel’ - ik dacht dat EVCC open source was, maar voor quasi alle laadpalen moet je een sponsorship betalen. Maar die 4 dollar per maand krijg je er uiteraard snel uit met het gebruik van de software. Ik heb niets tegen betalen; maar druist een beetje in tegen de open source principes vind ik wel.

Vreemd eigenlijk hoe ze iedereen willen meekrijgen in de energie-transitie, maar dan wel alles qua consumenten producten zoals deze laadpalen zo gesloten maken by default.

4 likes

Mag ik even zeggen dat open-source /= gratis. Open Source betekent dat de code zichtbaar is voor iedereen. Kan eventueel geforked worden als je zelf aan de slag wilt en al een basis wilt, maar het betekent niet dat ze er geen geld voor mogen vragen. :slight_smile:

4 likes

Tuurlijk en dat snap ik ook, en ik betaal met plezier als het goed werkt en heel erg actief onderhouden wordt.

Maar eigenlijk word je bij evcc ā€˜geforceerd’ om te betalen vanaf het moment dat je een laadpaal toevoegd. Is ook redelijk onduidelijk vanuit hun homepage of documentatie vond ik persoonlijk. Ze noemen het ook ā€˜sponsoring’, terwijl je eigenlijk gewoon een SaaS product bent met monthy fee of one-time fee.

The code of evcc is open source and available on GitHub. However, for many commercial EV chargers, we require a sponsor token. Open-hardware chargers, products with a good community karma and manufacturers who actively support evcc development are supported without a token. The same applies to simple switch-sockets and plugins.

Ik gebruik zelf ook evcc en heb inderdaad sponsorship moeten doen voor mijn specifieke laadpaal (Alfen).Als je naar Devices > Chargers gaat zie je een tag ā€œno sponsorshipā€ voor chargers waarbij dat dus niet nodig is. Dus technisch gezien ben je niet geforceerd. :smiley:

1 like