Input, aankoop nieuwe laptop

Dus hier zijn we omdat het blazen van de GPU mij tot waanzin aan het drijven is :exploding_head::exploding_head::exploding_head:
zou ik graag jullie input hebben voor de aanschaf van een nieuwe laptop. Waarvoor volgende specs verwacht worden minimaal.

1 like

Misschien punt van inspiratie: Laptop voor startende student... laag gewicht, lange batterijduur

1 like

Ik heb het topic laptop voor startende student opgestart… en daar lees je dan mss ook wel over die miserie met de Samsung laptop. Samsung weigert dus dat onder garantie te herstellen, ook al staat het hele internet vol van meldingen over hetzelfde probleem (dus duidelijk een productiefout). Dus mijn eerste advies is zeker al: koop geen Samsung laptop uit die reeks (of soortgelijke reeksen). Ze hebben overduidelijk een serieus probleem met hun scherm, en weigeren dus ook alle garantie daaromtrent.

1 like

Nu qua advies, met bovenstaande specs die je daar hebt, komen er wel heel veel modellen in aanmerking denk ik want dat is een beetje de standaard van ongeveer elke laptop de dag van vandaag. Zijn er nog andere eisen, waarbij ik dan denk aan:

1. met of zonder numeriek klavier?
  2. business laptop of louter voor huis tuin en keuken dingen?
  3. programmeer je en zo ja, wil je bvb al eens iets lokaal draaien van AI gerelateerde zaken? Of is het louter administratief werk?
  4. ben je veel op de baan en is dus batterij heel belangrijk? (meeste mensen denken dat ze vaak op de baan zijn maar de laptop zit ofwel thuis in de stekker of op kantoor in de stekker, en dan is battrijduur dus niet zo’n struikelpunt)
  5. gaan we uit van Windows of is Mac een optie?
  6. wat is het budget dat je er voor over hebt?

Indien je alles op een Mac kan doen wat je er mee moet doen, zou ik er zeker voor gaan… het blijven leuke machientjes, maar prijs kan een issue zijn (je hoeft natuurlijk niet voor de laatste te gaan).

Indien het Windows moet zijn en business, en development, wat bij mij 3 maanden geleden het geval was, vind ik Lenovo niet slecht en diegene die het minste miserie heeft opgeleverd in de loop der jaren. Ik heb bvb een ThinkPad P16v Gen 2 aangeschaft en je kan die op Lenovo.com (business account aanmaken) ook verder customizen qua specs. Kan ook wel prijzig worden maar mijn vorige heeft toch 6 jaar gediend.

Huis tuin en keuken laptops volg ik zelf niet meer dus geen idee wat daar de betere merken zijn.

1 like
  1. ik ga voor qwerty, dus numeriek klavier is zeker geen noodzaak
  2. business laptop
  3. yes development, draaien van VM’s en dergelijke
  4. tegenwoordig hebt ge ook bijna een stekker aansluiting dus batterijduur minder belangrijk. de minima zullen daar toch rond de 2u liggen
  5. windows, maar niet verder vertellen :face_with_peeking_eye:

6. budget, cho zou graag onder 2.500 blijven

mijn oog was ook al op de Lenovo (coolblue) gevallen dacht rond de 2.100 op coolblue, of de dell precision 3591 zijn evenwaardig denk ik.

1 like

Ik heb geen enkel probleem met Windows, vind zelfs dat “negatieve” dat er zowat rond hangt onterecht… dus zeker geen schaamte. En voor development is zelfs Microsoft niet slecht:

• Alle ontwikkelomgevingen zijn zo goed als gratis
  • Alles in .NET is zo goed als open source
  • Alles in .NET is multi platform
  • Alle andere talen werken ook op uitzondering van de heel Mac specifieke dingen, maar dat is Apple die zijn dingen gesloten houdt
  • Windows heeft met WSL2 ook een degelijk Linux platform voor als het nodig is
  • Docker, VMs, … marcheert prima.
    Ik zou zelfs durven beweren dat als je alle soorten development in beschouwing neemt, een Windows omgeving meer geschikt is dan een Mac, dat negatieve erover was tof begin dit millenium (yup, laat het maar komen Windows haters :smiley: )

Enfin, dat was even off topic. Als je zelfstandige bent zou ik durven adviseren om eerder op lenovo een business account te openen. Je kan dan modellen veel meer customizen, en dus meer focussen op wat je zelf wil voor het bedrag dat je voor ogen hebt. Je kan eventueel ook garantieuitbreidingen nemen… ik zou dat niet op Coolblue doen. Zo bijvoorbeeld kan je de laptop die jij voorstelt nog uitbreiden met mss iets meer geheugen als je dat belangrijk vindt, of een beter scherm of een grotere schijf en toch nog binnen jouw budget blijven. Dell doet volgens mij hetzelfde en laat ook toe voor businessklanten te customizen.

Ja ben geen zelfstandige dus vrees dat het toch die van coolblue zal worden. Vind het alleen vreemd dat die 2.200 staat en als ik ongeveer dezelfde samenstel op lenovo zelf 2.950 neerkomt.
Of ik kijk er los over wat natuurlijk ook kan.

Er was onlangs een grote kortingsactie op Lenovo, mogelijks heeft Coolblue “groot” ingekocht en een aantal van die dingen op voorraad genomen. Dat is hun kracht natuurlijk (soms). En verder komt het soms op de details aan, zijn sommige modellen wel nog extra korting op afhankelijk van welke account je hebt, enz… . Een intel 9 versus 7, en welke generatie daarvan. Het exacte scherm dat je neemt, enz… naar mijn ervaring is Coolblue altijd iets achter met de modellen en hebben ze meestal niet de laatste generaties.

Nu, dat hoeft zeker niet slecht te zijn en kan zeker een goede deal zijn! (ik ben ook niet altijd geneigd het laatste nieuwe van alles te kopen, want vaak is het sop de kool niet waard). Denk dat je machine die je daar voorstelt zeker niet slecht is. Ik heb Ă©Ă©n uit dezelfde reeks, maar wel iets zwaarder, en ben er enorm tevreden van. Gebruik het heel de dag met een een extra widescreen monitor, Visual Studio (Code) en een heleboel tools/browsers open en ook een reeksje docker containers, en de ventilator schiet nauwelijks in actie. Enkel als ik echt load begin te draaien, bvb lokaal LLMs) begint hij wel wat te blazen :slight_smile: .

Maar mss nog wat advies van andere clubbers afwachten, er zijn er hier een paar mensen met een pak meer ervaring en kennis dan mezelf!

1 like

Ben ooit op het Coolblue HQ geweest waar ze me vertelde dat ze soms custom dingen laten maken.

Dus kan dat de Lenovo semi zelfde specificaties heeft maar ander serie nummer.

Wa ht nog ff tot ik de referall kan aanmaken :slight_smile:

Dann heeft de club ook weer wat extra boterhammen :slight_smile:

2 likes

referall bij?

Coolblue , laat me weten welke je zal nemen :slight_smile:

probleempje is wel dat ik hem op coolblue.nl zal moeten kopen