Earbuds zijn misschien één van de meest persoonlijke tech op de markt. Elk oor is anders van vorm, elk oor heeft een andere preferentie van muziek, elk oor hoort anders, …
Earbuds worden door verschillende gebruikers voor verschillende doeleinden gebruikt: in the office voor calls, tijdens het slapen, tijdens transport (fiets, openbaar vervoer, vliegtuig, …)
Extra ambetant is dan nog dat je deze supermoeilijk kan testen: moeilijk om in een winkel elk paar in je oren te gaan steken om te zien wat de fit geeft, of welk geluid er uit komt is bijna onbestaande…
Alles samen geteld: Earbuds kopen is dus steeds een klein gokje
==> eigenlijk mijn beste koop, prijs kwaliteit is deze echt unbeatable.
(deze review stond al een tijdje klaar, maar wou deze eerst zelf testen)
Vivo TWS 4 hifi
<100 euro maar horen eigenlijk thuis in het top segment. (gebaseerd op mijn ervaring met de TWS 2)
Groot nadeel: niet in EU beschikbaar , enkel grijze import via bv Trading Shengzen
(Je kan hiernaast nog een hele boom opzetten rond de ondersteuning van bepaalde codecs, maar de kwaliteit van BT oortjes is echt wel te laag om effectieve verschillen te horen, een goeie equilizer setting doet meer voor jouw persoonlijke geluidsbeleving.)
Bedankt voor het lijstje! Die Nothing Ears zien er zeker interessant uit.
Zelf vind ik Jabra buds ook wel degelijk qua geluid en levensduur. Vind je vaak erg goedkoop op Vinted (nieuw) en de app werkt ook best goed.
Ik herken de verschillende gebruiksdoelen heel erg, zelfs in 1 en dezelfde gebruiker .
Ik merk op dat ik over de jaren voor verschillende noden verschillende headphones aanschafte.
Over ear - Bose
Buds - Melomania 1 Cambridge audio
Bone conduction - shockz
Probeer fashion brands te vermijden…
Marshall, skullcandy, fresh n rebel, Marley,…
JBL is overpriced crap, o.a. Veel te veel bas maar eigenlijk cheapo
En dure audiophile merken, brengen weinig bij buiten een naam. Bluetooth is vooral de limiterede factor maar natuurlijk ook de wetten van de geluids fysica. (iets zo klein, kan moeilijk een ruime gedetailleerde soundstage afleveren)
Ik heb de Nothing Ear (1) ooit op de kop kunnen tikken voor 50 EUR (denk op Black Friday 2022)
Zeker geen toppers, maar voor die prijs meer dan goed genoeg voor in te hebben tijdens meetings of tijdens het werk.
Ik heb zelf al enige tijd de JBL Live Pro+ TWS en ben daar echt tevreden over. Degelijk geluid, een goede noise cancelling, qua instellingen goed aan te passen naar eigen smaak en de besturing die ook verloopt zoals verwacht. Toen een kleine 100 euro maar zeker zijn geld waard in mijn ogen.
Heel veel plezier al gehad van mijn Beats Fit Pro.
Blijft goed in het oor (ook tijdens het sporten) en zit qua kwaliteit op zelfde niveau als Apple Airpods Pro, met zelfde functies (spatial audio, noise cancelling) en H1 chip van Apple voor seamless pairing. Ook menige regenbuien mee overleefd.
Je vindt het vaak ook een stuk goedkoper (ik kocht ze ooit aan 160 euro).
En niemand fan van de Sennheiser Momentum True Wireless? Ik heb de 3 series nu al enkele jaren en ik gebruik die voor alles. Commuting, work, tv thuis als m’n partner nog wat moet doorwerken, maar ook fitness, lopen, fietsen.
Bij fietsen gebruik ik ze meestal met noice-canceling iets minder sterk en zonder muziek. Je hoort nog voldoende van je omgeving en je komt tenminste niet thuis met suizende oren van de wind.
De sennheisers 3 deden zeker onder tegen de sony’s xm3/4’s…
De “4” heeft een inhaalbeweging gemaakt en klinkt fantastisch maar de noice cancelling is toch nog iets minder dan Sony, Apple of Bose…
De Sony’s zijn dikwijls ook eens goedkoper op de kop te tikken, daarom kregen ze de voorkeur.
Maar in het topsegment (op de “audiophile” brands na) kan je niet verkeerd en neem je welke jouw het beste passen in fit en doel.
Earbuds zijn idd een gokje en doorheen de jaren al redelijk wat verschillende gehad. Vooral wat je zegt over verschillende oren & gebruiken maakt de keuze niet altijd makkelijks.
Momenteel is dit mijn configuratie:
Air Pods Pro voor commute en calls
Sony WH1000XM5 voor muziek tijdens het werken of travel
JBL Reflect Flow Pro voor het sporten
Vooral het sporten is voor mij nog steeds een zoektocht. Air Pods vallen direct uit mijn oren als ik begin te zweten. Oorclips zijn een must voor mij bij het sporten. Geluid gewijs is de JBL reflect wel niet je dat. Dus die zoektocht naar goeie sport earbuds blijft lopen
Maand terug Samsung earbuds pro verloren.
Doordat ik ze zeer veel gebruik, voor zowel woon-werk fietsverkeer en aan den bureau had ik er wel wat budget voor over.
Dus eerst de XM5 gekocht. Was niet weggeblazen van de betere geluidskwaliteit. Plus ook rare keuzes qua bediening. (Je kon bvb niet zowel pauze als modeswitchen* als optie nemen als knop op de oren). Ook was de app om dit alles in te stellen niet handig.
Dus die Nothing ear (a) gekocht, met dank voor tip van @Aster. Noisecancelling is zeer goed. Passthrough is wat minder, er komt niet zo veel door. Maar zeer handige bediening, namelijk het pinchen ipv touch.
Ook een ‘leuk’ design. Ik nam de gele. En dit kleurtje maakt me een klein beetje gelukkig.
*Modeswitchen: tussen noisecancelling en passthrough switchen.