Ik maak gebruik van Lunch Money. Opstart vergt wat tijd maar daarna zeer vlot.
Ik gebruik zelf Actual (self hosted) icm de GoCardless integratie. Werkt vrij goed!.
Inzicht in je financieën en bijleren over selfhosting. 2 vliegen in 1 klap!
Een van mijn personal goals van 2025 was om mijn PFM Excel zoveel mogelijk te te automatiseren en via OCR ook mijn bonnetjes te scannen. Iemand zin om een nieuw projectje te starten dit jaar?
Kunnen we samen met CC geen kick ass PFM app bouwen?
Een beetje zoals Delta maar dan voor Personal Finance.
CC Startup incubator?
Hackathon houden ergens in de zomer.
Momenteel zowel Actual Budget als Firefly III aan het uitproberen.
Bij Actual ook de GoCardless opgezet en dat werkt inderdaad zeer goed.
Bij Firefly III kwam er een aparte Data Importer aan te pas om dit ook te kunnen doen, maar dat is het volgende om uit te proberen.
Voor Firefly III wel deze handige ansible role gevonden, die het voor mij installeerde.
Git - Julien Riou - Ansible Role Firefly
Ik heb Actual Budget opgezet om eens te testen.
Is er een lijst van Belgische banken die werken met die GoCardless?
Ik vond de volgende lijst terug van al hun bank-integraties.
Ik kwam net ook deze tegen: GitHub - deseven/telegram-actual-llm-helper: A bot to assist with logging transactions in Actual Budget, leveraging the capabilities of ChatGPT or other LLMs
Heb het zelf wel nog niet uitgeprobeerd. Maar klinkt cool!
@haploc welke functionaliteit biedt go cardless in combinatie met actual? Kunnen bankverrichtingen via deze weg geïmporteerd worden?
Elke (Belgische) bank heeft een open API waarmee bedrijven zoals GoCardless je data kunnen ophalen.
Actual Budget kan dan via GoCardless je transacties importeren.
Ik was er het voorbije weekend nog met iemand over bezig. Hij gebruikt een systeem waarbij hij verschillende rekeningen (bij verschillende banken) heeft, elk voor een specifieke budgetpost. Als koppel storten ze dan maandelijks een percentage van hun loon op die rekeningen. Bijvoorbeeld 10% naar de rekening voor kledij en 15% naar de rekening voor eten (fictieve percentages).
Het lijkt me wel wat extra werk om dat elke maand te doen (al is een overschrijving snel geregeld vanuit je zetel op je gsm), maar ik snap dat het een stuk overzichtelijker kan zijn als je het geld effectief gescheiden ziet staan.
En ik vond het wel leuk om eens een oplossing te horen zonder specifieke app.
Trouwens, ik ben het niet eens met het argument “verdien gewoon wat meer”. Budgetteren is voor iedereen nuttig, ongeacht hoeveel je verdient.
Ik heb een vriend wie iets gelijkaardigs doet, maar dan met Revolut. Die stort zijn spendeerbudget op zijn revolut account en betaald daar overal mee.
Revolut heeft wel een heel goede categorisering en geeft ook bijna foutloos de winkel/merk weer.
Binnen revolut kan je ook (ongelimiteerd?) virtuele kaarten aanmaken. Deze kan je zelf een naam geven. Je kan per kaart de transacties bekijken.
wel elegante oplossingen , en je kan de stortingen automatiser maar bij mijn weten zijn er niet veel rekeningen meer gratis dus brengt toch ook wat extra kosten met zich mee…
En Revolut heeft zelfs specifieke joint accounts die volledig gratis zijn (tenzij je er kaarten voor bestelt). Mijn lief en ik hebben zo een joint virtual account bij Revolut en da’s megahandig. Iedere maand onze bijdrage erop storten en dan overal betalen met Apple Pay.
Dit is een thema waar ik zelf enorm veel mee bezig ben (want: FIRE). Momenteel is dit mijn flow:
- Mijn vrouw en ik houden al jarenlang onze gezamenlijke uitgaven bij in Splitwise. Intussen staat er voor 169.441,20 euro in getracket lol. Bij iedere uitgave duiden we meteen ook de bijbehorende categorie en de juiste datum aan.
- Ik heb nog een hoop persoonlijke uitgaven.
Iedere maand maak ik een uurtje vrij om een .csv te downloaden van zowel Splitwise als mijn eigen bankrekening. Bij die laatste voeg ik de categorie en datum nog toe.
Vervolgens ga ik voor elke uitgave na of het een Type 1, Type 2 of Type 3-uitgave is. Het is een zelfbedacht systeem, maar het komt neer op:
- Dit is een cruciale uitgave. Denk aan huur, belastingen.
- Dit is een cruciale uitgave, maar ik zou erop kunnen besparen. Denk aan boodschappen (ik zou meer naar een discounter kunnen gaan dan de Delhaize) of naschoolse opvang (als ik FIRE ben, kan ik dit zelf doen)
- Dit is entertainment, reizen… Nice to haves.
Zo heb ik een goed zicht op wat ik uitgeef en weet ik wanneer ik coast/normal/fat FIRE kan worden.
Die spreadsheet waarin ik dat (intussen al sinds 2015, haha) bijhoud bevat nog een pak meer informatie, zoals de waarde van mijn aandelen en fondsen op dat moment.
Kuch. Keytrade Bank (betaalt je zelfs voor je rekening te gebruiken. 5c per transactie met een max van 2,50 EUR per rekening / maand)!
In 2024 in totaal 38,95 EUR ontvangen.
Als je toch geld op verschillende rekening wil plaatsen om gemakkelijker een overzicht te houden: PRO-tip bij Keytrade:
- Je opent een individuele rekening.
- Je partner opent een individuele rekening.
- Je opent samen een gezamenlijke rekening.
- Je brengt de volmachten in orde op de individuele rekeningen.
Nu heb je al 3 zichtrekeningen en 3 spaarrekening bij Keytrade.
Als je minderjarige kinderen hebt:
- Open een rekening voor een minderjarige waar jullie een volmacht op hebben. Opnieuw een extra zichtrekening en spaarrekening per kind.
Zo hebben we gratis 5 zichtrekeningen en 5 spaarrekeningen.
N26 maakt gebruik van “spaces” om geld te splitsen. Ook wel tof!
Nice, goeie tip! Ik heb bij KBC gewoon gezegd dat ik al jarenlang klant ben en ook voor een groot deel beleg via Bolero, en dat ook zo wil houden, dus dat ik mijn rekening gratis wil. Plots was het wel mogelijk, haha. Een nee heb je, een ja kan je krijgen!
Het lijkt me sowieso een welkome feature om (spaar)geld op een rekening te kunnen alloceren.
Toen ik pas een eigen rekening had als tiener kon ik er niet bij dat ik daar niet kon indelen, a la dit zijn mijn spaarcenten voor mijn zomerreis, dit is mijn boodschappenbudget voor deze maand, etc.
Wut! Ik ben ook al mijn hele leven klant bij KBC maar overweeg nu om mijn rekeningen op te zeggen ten gunste van mijn gratis rekeningen bij andere banken. De lopende kosten lopen anders gewoon al té fel op…
Ik vermoed dat je die vraag niet gewoon aan Kate hebt gesteld?
Ik heb de vraag in het bankkantoor zelf gesteld, toen ik eens een afspraak met mijn bankier had :)!