💶 PFM (personal finance management)

(Ja, ik heb de afkorting absoluut gepikt van Freddy)

Begin van een nieuw jaar, 't leven is duur (en december was duurder). Dus tijd om eens te kijken waar al ons geld in 2025 naartoe zal gaan. Alle gekheid op een stokje, budgetplannen doen we al even. Van papier naar excelletjes, manueel of semi-geautomatiseerd, en alles daartussenin.

Een grote uitgavepost is en blijft de boodschappen. Tijd om daar (meer) inzichten in te verwerven. Ik herinner me ROOV - gebruikt iemand dit? ROOV focust zich ondertussen niet (enkel) meer op de gebruiker - maar heeft een businessmodel gevonden bij schuldbemiddelaars, advocaten, sociale (ver)huurders, … .

Is de app nog interessant? En is het veilig om je bankrekeningen te koppelen? (Was dit ook de app die bedragen automatisch gaat afronden en voor je spaart/belegt?)

Iemand ervaring met ROOV? Of andere apps voor je digitale huishoudboekje?

2 likes

Ben al lang op zoek! Meeste hebben geen koppeling met bank.
Gebruikte cake.app en was geweldig, maar die zijn gaan focussen op banken als klanten ipv particulieren.

Betaalapp Bonsai had ook een beta feature sinds enkele maanden over finance overzicht maar is ook overgekocht en stopgezet.

Ik ga Roov is checken want lijkt me wel wat in zoek

1 like

Ik gebruik Spendee. Je kan dit koppelen met je bank, maar ik spendeer er 1x/maand 30’ aan om er alles in te zetten. Makkelijke app maar veel makkelijker als je het via de website doet. :slight_smile:
De gratis versie is voor mij meer dan voldoende.

1 like

Ik heb een tijdje Spiir gebruikt maar die was niet slim genoeg waardoor ik vaak maandelijkse betaling moest blijven manueel categoriseren… (Her)koppelen van de bankrekening is ook zeer vervelend, met ingave van IBAN.

Ook niet zo performant enkel op een smartphone, ik mis wat overzicht dat ofwel veel beter design vereist of een website versie.

1 like

juist, Cake. Die verwarde ik even met ROOV.
een eerste minpuntje aan ROOV is wel dat het enkel een app is. Sommige dingen doe ik liever in de browser. Ik lees hier dat Spendee dat dan wel weer biedt.

Ik had dus blijkbaar Roov en Spendee al eens geactiveerd en beide zijn betalend als je bankSync wil.

ik kwam tot dezelfde vaststelling. Roov vroeger al getest (Spendee niet). Maar allebei banksync betalend. Ergens wel logisch, want hier komen ongetwijfeld kosten bij. En je wil niet dat ze of adverteren in de app/webapp, of je data verkopen. (dat was een beetje een grijze zone bij Cake dacht ik)

1 like

Misschien interessant om zelf te hosten:

2 likes

Ik zoek hier ook al zo lang naar, begrijp niet waarom banken dit niet gewoon aanbieden in de bestaande bank apps.
Overal een 2024 wrapped van maken maar van mijn uitgaven en inkomsten in 2024, ho maar…

2 likes

Hoe lang is dat geleden?
Misschien zijn ze ondertussen al beter, ik wil het wel eens testen…

*Updated: Laat maar zitten, het laatste blog bericht op hun website is van September 2021, vermoed dus niet dat er nog actieve development is op deze app.

Wil al een hele tijd iets gelijkaardigs opzetten op basis van een PSD2 integrator zoals GoCardless maar nog geen tijd voor gehad. Misschien een goeie volgende ‘startup’ om hier op het forum te ontstaan?

Insteek was bij mij ook om een soort IFTTT achtige tool te maken om bvb het interessant te maken voor freelancers als bonnetjes scanner, die dan zowel naar de boekhouder kan sturen als naar je self hosted storage bvb …

1 like

Is Meer geld verdienen een optie? zodat je er niet mee moet bezig houden?

Boodschappen zijn toch gewoon noodzakelijkhedn in vele gevallen.

In topic, revolut en N26 hebben dit in hun app ingebouwd en je kan zelf gemakkelijk categoriseren

1 like

Ik gebruik 1Money, heb er wel wat getest, maar deze was voor mij de handigste.

(Er is wel geen webversie en er is ook geen koppeling met banken, maar dat laatste is voor mij geen probleem.)

1 like

Toch al weer best veel nagedacht over deze vraag/suggestie :grinning: (het eerste, niet de apps)
Ik doe m’n job keigraag. Ik heb ook de luxe van een mooi evenwicht in werk/gezin. Bijberoep al zo lang overwogen, maar dat snoept dan eigenlijk vooral tijd van gezin af. (Ondanks dat ik het ook heel graag zou doen.)

Ik start met opleiding brandweer, maar daar hoop ik liever niet te moeten uitrukken voor het geld :joy:

2 likes

Ik heb heel lang Spendee gebruikt wat wel zeer gebruiksvriendelijk was. Het vergt wel wat werk in het begin om alle categorieën en labels aan te maken en op te zetten maar eens dat dat gebeurd is is het vrij makkelijk te gebruiken.

Ik had mijn bankrekening wel niet gekoppeld (durfde niet goed) dus geen idee hoe makkelijk het is als je dat hebt ingesteld maar, zoals ongetwijfeld bij alle apps, vraagt het wel wat discipline om al je uitgaven daarin te verwerken.

Ondertussen gebruiken we hier thuis een good old excel file :slight_smile:

Haha ik denk dat we met die laatste zin de zoektocht naar een tool/app een beetje kunnen samenvatten:

• meer IN genereren
  • niet overthinken
  • alles eindigt in een excelleke
  • (koop een coole cc trui :sweat_smile:)
4 likes

De wereld draait op Excel!
Misschien een leuke podcast vraag, wat is het zotste/vreemdste dat je ooit in Excel zag draaien. Of dacht, should this really be running in excel?

2 likes

Off topic: Check deze guy :smiley:

2 likes

Microsoft Excel World Championship 2023 Finals Highlights

Ongetwijfeld dit :grinning:

edit: waarom heb ik zo geen vb van het filmpje zoals bij @Robin ? :thinking:

2 likes

Iemand heeft precies naar Scheire en de schepping gekeken :wink: