Podcast App

Welke podcast app gebruiken jullie, een waarom (en op welk device)? Wat maakt die beter dan andere apps?

Ikzelf gebruik Pocket Casts (iPhone), en hoorde onlangs van Overcast, dat is de aanleiding van het openen van dit topic. Dus voor mij zou een vergelijking van deze 2 apps heel welgekomen zijn :smiley:

In het begin gebruikte ik Apple Podcasts, maar dat vond ik te beperkt in het sorteren en organiseren. Daarom ben ik op Pocket Casts overgeschakeld, en dat was een grote stap voorwaarts.
Wat ik ook handig vind, is de optie om op het einde of bij het begin van een podcast de intro/outro te skippen. Wat ik vervelend vind, is dat de beschrijving/shownotes van een podcast niet gedownload wordt, dus als ik in het vliegtuig zit heb ik enkel de titel en “description not available”.

Ik heb ook even Spotify geprobeerd, maar dat vond ik echt verschrikkelijk. Nul organisatiemogelijkheden, geen automatische downloads…

1 like

Playapod op Android.

Gratis, geen reclame (behalve dan eventueel die van de podcasts zelf), multiplaform, offline mogelijkheid.

https://playapod.com/

1 like

POdcast addict. Gratis, werkt goed met android auto, overzichtelijk, veel controle over hoe je er mee werkt

2 likes

Ik heb nog nooit iets anders dan Spotify gebruikt. Tijd om eens iets anders te proberen dus?

1 like

Zijn de ads (van de app zelf) niet storend? Dat vind ik juist goed aan Playapod: geen ads.

Als je op Ios zit kan ik ten zeerste Castro aanraden, ik maakte net de overstap van Ios naar Android en ik mis die app enorm…

Vooral grote fan van het systeem inbox en queue waardoor je makkelijk zelf overzichtelijk en snel een soort van playlist samenstelt…

Op Android nog zoekende dus alle tips hier zal ik proberen :wink:

2 likes

IK ben podcastaddict beginnen gebruiken omdat Spotify een mengeling van podcast en muziek werd. Ik hou dat graag gescheiden.

Ondertussen ook weg bij Spotify (Deezer)

2 likes

ja, zeker :smiley:

Ik gebruik Apple Podcasts want dat werkt perfect in de wagen(CarPlay) en op iPhone.
@Josvangent wat wil je sorteren / organiseren? Dat is toch gewoon afspelen en gaan? :smiley:

Ieder zijn systeem :slight_smile:

Ik volg verschillende podcasts (momenteel 19), heb 5 verschillende mappen en 6 verschillende playlists. Dus voor mij is het echt niet zo lineair als “afspelen en gaan”.

En ik rij niet met de auto, dus heb geen carplay nodig :wink:

Ik gebruik al een hele tijd Overcast. Vooral voor de smart listening functionaliteit. Ik erger me wel al eens de UX/UI van de app. Of de bijna niet discoverability van nieuwe podcasts.

1 like

Hier ook naar Overcast overgeschakeld. Native app die met veel liefde gemaakt is. UI voelt soms wat kneuterig, maar beter sinds Liquid Glass zowaar.

Heel veel specifieke settings, bv. het uitfilteren van reruns of cross-posts.

Ik organiseer niet, dus kan niet inschatten wat de mogelijkheden/limieten zijn.

Pocket Casts op iOS en de web versie. Extra plus: de Watch OS app downloadt in de achtergrond de volgende podcasts in mijn playlist zodat ik kan gaan lopen zonder telefoon.

1 like

Gebruik al jaren Podcast Addict. Zeer tevreden van. Leuk ook om volgen op twitter: https://x.com/PodcastAddict

Zo wou ie wat meer ads tonen, maar op een aangename manier, en ging ie vragen aan de community:

Vroeger Overcast, inmiddels overgeschakeld op een self-hosted Audiobookshelf (https://www.audiobookshelf.org/). Als client ShelfPlayer op iOS (op Android, geen idee wat de beste client is), en via browser kan ook. Er is ook support voor Apple Carplay.

Interface van ShelfPlayer kan beter, maar misschien zijn er intussen betere clients voor latere iOS versies (18.7 is de laatste voor mijn iPhone Xs :slight_smile: )

2 likes

Kleine update: na wat zoekwerk nu aan het testen met AntennaPod op Android => Open Source en zonder reclame… Eerste indrukken zeer positief, nette GUI en ook systeem van inbox en queue waar ik graag mee werk…. Voor wie interesse heeft: vraag gerust een update binnen enkele weken :wink:

1 like

Ik heb de indruk dat de apps waar het meeste lof over is (Podcast Addict en AntennaPod) enkel voor Android zijn, en dat wij iOS-gebruikers het moeten doen met net-iets-minder :smiley:

En terecht :winking_face_with_tongue:

3 likes

mogelijk ook omdat er veel mensen zijn overgestapt toen Google Podcasts is gestopt.

1 like

Ik heb ook na Google Podcasts enkele vergelijkende studies gedaan en uiteindelijk uitgekomen bij Playapod.