Proton biedt al een tijdje een webbased tekstverwerker aan voor Proton Drive, maar heb vandaag ontdekt dat ze nu ook een webbased spreadsheet hebben!
Ze zijn ook aan een “Meet” aan het werken om te videobellen. ![]()
Ik ben net overstapt naar Proton for Business, enkel de Mail voorlopig, omdat Google stopt met support voor “Gmailify”.
Net met Easy Switch alles geimporteerd van mijn gmail account. Maar ik merk nu dat Proton precies niet zo slim is in het bundelen van een emailconversatie?
Ligt dat aan de import, of aan Proton zelf? Zijn er manieren om dat te “trainen” of zelf te bundelen achteraf?
Denk twee jaar geleden trachten over te schakelen van Gmail naar Proton, ook voor cloud storage. Proton verslikte zich toen in het overnemen van mijn oude Gmails, bleef lopen, zaken dubbel, etc. Ik herinner me dat delen van folders toen ook niet ideaal was, maar dat hangt van je use case af en is misschien al verbeterd.
Ben dan naar Fastmail overgegaan en dat kon niet vlotter werken, indrukwekkend hoe vlot je van Gmail over kan schakelen. Het enige minpuntje bij Fastmail is dat je niet out of the box contact sync hebt met Android (of iPhone?), maar dat kan ook niet met Proton dacht ik.
Ik heb ook wat persoonlijke domeinen voor e-mail die moeten worden gekoppeld aan één account, dat was geen probleem met Proton voor zover ik me herinner.
Dus zeker niets tegen Proton, integendeel, het blijft me wel aanspreken, misschien ooit.
Nog een vraagje voor de doorgewinterde Proton gebruikers hier. Ik overweeg een switch weg van Dropbox maar merk dat Proton daar toch redelijk wat limieten heeft.
Hoe gaan jullie om met automations? Ik heb bijvoorbeeld een integratie lopen tussen Dropbox en mijn Notion. Ik had eigenlijk ook graag met iets als Superhuman beginnen werken voor emails, maar dat gaat dus allemaal niet met Proton Mail of Drive dacht ik?
Korte bijdrage: ik ben enkele maanden geleden overgestapt naar Proton. Ik heb geen automatisaties lopen en heb redelijk ‘basic’ noden, dus kan niet oordelen over ingewikkeldere workflows. Maar voor basic mailing en drive capaciteiten tot nu toe geen enkel probleem ondervonden tov basic outlook en google drive use hiervoor. De Proton Pass is een gamechanger voor mij, gemak aanmaken sterke wachtwoorden en aliassen - en dat platformagnostisch - en gelinkt aan proton mail - is voor mij wel de kost waard. Toch het gevoel ergens een veilige, afgesloten kluis te hebben waar ik langetermijnsopslag kan opzetten, die meer van mezelf aanvoelt dan onedrive of google drive. Nieuwe office tools nog niet uitgeprobeerd.
Super, bedankt voor de real life experience.
Ook local mount(s) voor Drive geen probleem? Sync speeds?
Sync lijkt eerder aan de trage kant te zijn, ik ga het dan ook meer als echt langetermijnsarchief beschouwen voor de moment, eerder dan een performante backup solutie of cloud-werkplek waar performantie belangrijkste is.