😡 Ranting topic

Het moet niet altijd IT zijn: de nieuwe cola Original en zero blikjes!

Life is like a can of coke: you’ll bever knows what you are gonna get

4 likes

Laat het een trigger zijn om eindelijk op Pepsi of zelfs Ritchie over te schakelen!

1 like

Freeway ftw

2 likes

Ik was onlangs in Albanië, kraanwater is niet drinkbaar en ik moet dus flessenwater kopen. Maar daar zitten de dopjes niet vast aan de fles en verloor ik altijd mijn dopjes :sob:

4 likes

Mensen die je Pepsi proberen aan te smeren :enraged_face:

Ritchie grote fan, maar in de winkel toch een serieus prijsverschil

2 likes

Hatelijk! Maar ook: die dopjes die wel aan flessen hangen.

1 like

Hello fellow-ranters, I love you all maar ik vind toch dat de VW Connect app (voor Android, maar een jaar geleden vond ik hem op IOS ook brak) een speciale vermelding verdient in dit topic. Niet alleen slagen ze er bij VW maar nĂ©t in om de software van hun auto’s op een niveau te krijgen dat je nog juist de neiging kan onderdrukken om het scherm eruit te slopen en te gebruiken als spiegel voor je kippen. Neenee, dat was nog niet genoeg want ze moesten daar dringend ook nog een app maken waarvoor de jaren ’80 nog dagelijks bellen om hun software terug te krijgen en om terloops nog even te melden dat ze bij VW de GUI mogen houden

Mijn toppers:

1. VW weet altijd perfect waar mijn auto is, maar hun kaartje heeft wel een knopje om je auto te vinden als je (uiteraard niet uit ervaring) bijvoorbeeld je wagen in een vreemde stad hebt geparkeerd én je Maps geschiedenis hebt uitgezet én uiteraard de naam van de parking niet op je ticketje staat
Maar dat knopje kan dus je auto niet vinden want
 Ja want

2. Als je je deuren via de app wil openen of sluiten, dan kan je dat doen met een pin of met biometrics maar dat steken ze netjes in een flow die altijd (altijd!!!) is: schuivertje verzetten om te openen/sluiten => knopje ‘bevestig met biometrie’ => openen of sluiten (allez, in de regel is dat dan binnen de minuut openen of sluiten maar meestal opent of sluit hij wel)
  3. Ze hebben een ‘accu’ tegeltje gemaakt waarin je kan zien of je aan de laadpaal hangt en ook of hij aan het laden is.En ze hebben ook een knopje voorzien om te doen alsof je het starten en stoppen kan beĂŻnvloeden Ă©n ook een gratis schuivertje waarin je kan doen alsof je de doelladingstoestand kan aanpassen.
  4. Je kan klimatiseren een bepaalde tijd inschakelen, en als je dan vertrekt en je best doet en nog binnen de tijd aankomt op je bestemming dan houdt hij ook nog je wagen lekker fris terwijl je hem al geparkeerd hebt.Handig als je nog een sixpackje op de achterbank liggen hebt in de zomer.
  5. Dit alles uiteraard verpakt in een app-jasje gemaakt in MS Publisher

Feedback wordt uiteraard altijd met dank aanvaard, maar het aanbod “je app is ruk, ik wil wel eens een dag komen vertellen wat er ruk aan is” laten ze feestelijk aan zich voorbijgaan, ook al was de feedback beter verpakt dan hier. Neenee, als bedankje voor iedereen die toch nog een poging doet om er iets van te maken in bijvoorbeeld HA besluiten ze om de externe API-toegang op slot te zetten met één of andere uitleg over data-veiligheid en betrouwbaarheid (lees: ze zetten liever zelf mijn data ergens te grabbel in een of andere onbeveiligde cloud-bucket en als het gaat om slechte apps maken dan maken ze die blijkbaar liever zelf).

End of rant, verder no hard feelings tegenover Volkswagen maar het doet toch pijn dat ze er ondanks hun omvang niet in slagen om iets op te zetten wat bijna alle andere merken blijkbaar wĂ©l probleemloos kunnen doen. En nee software ontwikkelen is niet hun core, maar met een budget dat voor hen peanuts zal zijn kunnen ze verdorie toch in een maand tijd een app laten neerzetten door een derde partij die 1000 keer beter is dan wat ze nu hebben
 En ja het doet extra zeer omdat het om een Europese producent gaat die weigert door te hebben dat auto’s de dag van vandaag meer zijn dan wat ijzer op vier wielen

Final end of rant :blush:. Verder ben ik naar het schijnt nog wel oké :wink:

5 likes

1 tip: zeker niet overschakelen naar een nieuwe Volvo.

2 likes

Oei, staat wel op mijn radar. Welk model en wat is er mis mee?

We hebben zelf een EX30 firmawagen en een goede vriendin een EX90 privé. Zij heeft al enorm veel spijt gehad van de aankoop van die wagen, héél jammer voor een auto van 100.000 Euro. :sweat_smile:

Ze hebben allebei dezelfde software, en dus dezelfde problemen. De EX60 en ES60 zullen die dus waarschijnlijk ook hebben. De EX40 is dacht ik nog de oude uitvoering en software.

• de sleutel heeft geen knopjes, enkel awareness. Deuren gaan helft van de tijd niet open, zeer vervelend als je daar staat met volle handen. Hoe platter de batterij (van sleutel of van de auto) hoe erger het probleem wordt. Of de auto wilt niet starten omdat hij de sleutel niet “vindt”. Je kan die dan wel op een specifieke plek plaatsen.
  • radio is een ramp, verspringt constant zelf van volume
  • app verbind de helft van de tijd niet met de auto, ondanks dat er goede ontvangst zou moeten zijn
  • de hoedenplank van de EX30 is met een gigantisch breekbaar systeem, bij ons zijn beide ophangdeeltjes nu kapot en hebben we de plank er dus maar uitgehaald.
  • handschoenenkastje gaat enkel open met een knop op het scherm.
  • Zeer gevoelige "veiligheid"sensoren, waardoor het net nog gevaarlijker wordt. Je moet ze telkens opnieuw afzetten of gevoeligheid aanpassen wanneer je in de auto stapt. Bijvoorbeeld de automatische rem springt héél snel op.
  • Er waren eerder nog al andere problemen, maar die zijn met updates wel verholpen.
  • Verder nog veel onhandige navigatie op het scherm voor bepaalde features en het “dubbel op” van Android Car en dan Apple Carplay, da’s heel onhandig geĂŻntegreerd.

Ouch, de EX60 stond hier ook op de shortlist. Nochtans altijd al goeie ervaringen met Volvo, maar dat dateert wel uit het tijdperk dat apple carplay geen ding was, dus al efkes terug.

Maar goed, qua software & apps is de enshifitifcation al efkes bezig (https://www.youtube.com/watch?v=T4Upf_B9RLQ). Ik ween in de briefkes geld die ik niet meer heb:

• tivoli art series. had de radio en dan 2 orbs in stereo. ok, beetje delay, maar wife approval en relatief klein, geen kabels, goed geluid
 de conx er ook nog eens bij zodat mijn tivoli budget al helemaal de pan uit geswongen was, maar hey, daarvoor had ik iets dat mijn platenspeler stereo streamde naar 2 mooie speakers Ă©n spotify connect en zo had. Al snel tot constantatie gekomend at die niet vanzelf kon switchen tussen platenspeler en spotify, Ă©n dat de speakers constant uit hun groep gingen of niet verbonden. IK KWAM GEK. Toen ik hier nieuwe speakers wou kopen snapte ze er niks van, tot ik eens een week weg was en de speakers niet werkte. Echt, nooit meer, Tivoli. shame.
  • En dan, onze Skoda. We hadden er eentje als bedrijfswagen en dat was eigenlijk allemaal dik ok, niks miserie mee. Toen we zelf eentje moesten kopen gewoon zelfde gekocht, prijs kwaliteit en zo. Maar sinds dien enkel miserie gehad met hun entertainment systeem. springt constant aan en uit, ook al een paar keer als we de auto gesloten hadden. Gevolg: lege batterij bij aankomen bij de auto. Heerlijk. We zijn zo ver dat we het eigenlijk gewoon volledig willen uitzetten en puur met zo’n gsm houder op ons raam willen rondrijden. Helaas springt ie nog steeds soms vanzelf aan. Echt zalig.
  • Nu we aan het uitkijken zijn naar een nieuwe en dan toch stilaan naar EV gaan lijkt alles dat qua koffer iets biedt zoals onze huidige octavia (ja, 600L of zo met de hoedenplank op z’n plek en passagiers op de achterbank, we zijn rotverwend) rommel behalve Tesla. We gaan toch geen Tesla moeten kopen he?

Maar hey, als het goed is mag het ook gezegd worden: nu wireless KEF speakers, een heerlijkheid. detecteren wanneer een signaal van mijn platenspeler komt en switchen vanzelf, en verder altijd klaar voor een spotify jam.

1 like

Same here: nooit meer Volvo

1 like

Als ja-ren-lange Volvo rijder een beetje pijnlijk om te lezen. :cry:

3 likes

webpagina’s doorsturen met de share.google-link ipv de url :face_with_symbols_on_mouth:

2 likes

tja Volvo
mijn vorige auto was ook 'n Volvo: XC90 van 2007
dus niks extreem qua software, boordcomputer.
Radio met CD allez top qua geluid etc
MAAR
 opeens

out of the blue liep de batterij leeg op 3 Ă  4 uur
nee geen vergeten lichtjes geen radio laten aanstaan
raadsel!!
eerst zelf met ampere meter en zekeringen zitten prutsen maar nada
dan maar
naar lokale garage
 geen oplossing
naar erkende Volvo garage
 geen oplossing
van pure ellende dan maar verkocht
‘marchand’ voor export, want ja.. :((

1 like

LinkedIn:

• Het enige netwerk waar je nog iets van bedrijven kan zien soms
  • Echter, hoe langer hoe meer enkel maar als je er uiteindelijk in slaagt om door de rommel, generieke posts en AI slop te geraken
  • en waar 99% van alle verzoeken eigenlijk gewoon een manier zijn om u iets te verkopen en de komende vijf dagen elke dag een bericht te krijgen waarom zij nu net wel de beste developers hebben.

Zijn er eigenlijk alternatieven?

Man man Kickstarter is toch een spam-mailer geworden.

Af en toe wel projecten die ik steun, maar de project-promotie-mails zijn nogal 
 heel frequent.

Ja maar zoals bij elke sociaal netwerk is de netwerkfactor de beperkende factor.