🕹️ Retrogameconsoles

Naar aanleiding van @0x544c zijn vraag naar games - ik ben op zoek naar een handheld, all-in one gameconsole preloaded met all the games. NES, SNES, SEGA Master System, you name it.

Onlangs eentje in mijn handen gehad, geweldig plezant maar itty bitty display (commitee), dat mocht wat groter zijn.

Geen DIY retropies, mag uiteraard wel op een Pie draaien.

:scream: Show me what you gooot

1 like

Wat wil je er ongeveer aan uitgeven?

Tot 100 euro kan ik de Anbernic RG35XX H of Plus aanbevelen.

En als het wat meer mag kosten dan is de Retroid Pocket 4 Pro een goede optie:

En anders - voor 300 tot 450 euro - heb je nog de Ayaneo Pocket Air en Odin 2 Max.

Voor een volledig overzicht van allerlei handhelds kun je terecht op:

https://retroready.nl/category/hardwarereviews/

Daar tref je ook de reviews aan van de andere handhelds die ik noem.

Hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben. :slight_smile:

2 likes

Ik heb deze liggen thuis:

Top toestel. Heel veel pre-installed games, maar je kan zelf ook alles customizen als je wil…

1 like

Ik heb thuis deze liggen. En eigenlijk heel blij mee. Ik kan eigenlijk quasi alle retro games spelen die ik wil.

1 like

Na de tips hier en wat research de ANBERNIC RG353V besteld!

Miyoo kwam er (schijnbaar) super maar nét-iets-minder uit, de Retroid Pocket 4 Pro is iets te capable, te serieuze bak, ik wil vooral SMB3 en consoorten spelen.

Bedankt, Clubbers! :vb_weee:

1 like

Moest je nog op zoek zijn naar een goeie emulation station waar je ook AAA games op kan spelen: kan de Steam Deck™ ten zeerste aanraden, zeker na de recente OLED upgrade. Speel er zelf momenteel Baldur’s Gate 3 op, maar je kan er zeker ook oude games op emuleren en zelfs Nintendo Switch games. Iets grotere formfactor natuurlijk dan de Anbernic dus misschien niet wat je zoekt, maar wel een fantastische machine om in deze thread te vermelden.

3 likes

Draaien ps1 games daar goed op?
En hoe zit het qua ergonomie?

Ik heb een retroid pocket 2 gehad maar na 1 keer laten vallen was het scherm kapot…
Was ook niet zo tevreden over de software, moest ik vrij veel aan tweaken… battery life evenmin.

Maar nog wel in the market voor vervanging…

Ik ben vandaag op https://play.date/ gestoten. Blijkbaar een device met een lange wachtlijst die onlangs weggewerkt is.
You can finally buy a Playdate without waiting for months - The Verge

2 likes

@Freddy had jij die niet?

Mocht het antwoord uitblijven, ik hoop het je asap te vertellen!

Ik heb het nog niet echt gebruikt om PS1 games te spelen. Ik ben net aan het verhuizen en de anbernic zit in een doos momenteel. Zodra ik hem eruit gevist heb laat ik je iets weten.

Design by Teenage Engineering :heart:
Diegene die ook het design van de Rabbit R1 gemaakt hebben.
(En de Pocket Operators :wink:)

2 likes

De RG353V is heel capabel voor PS1 games. Maar de handheld is ook wat duurder – dan zou ik eerder gaan voor een RG35XX Plus of H. Vooral de RG35XX H is fijn vanwege de analoge knuppels.

(Ik ging er even vanuit dat je daarop reageerde, en niet op de Steam Deck.)

Die is heel tof ja! Ik publiceer daar zaterdag een revie over op m’n website (retroready.nl). Ik heb hem al een tijdje (sinds september) en het is echt een eigenzinnige handheld. Heel duur en beperkt voor wat je krijgt, maar de games zijn best uniek.

Zeer grote fan van mijn Playdate.

Ik dacht dat ik er enkel ging naar kijken, want hoe goed ziet die eruit. :drooling_face:

Maar pak games (van de 24 die je er - 2 per week - bijkrijgt) zijn echt perfect voor paar minuutjes verstrooiing. En, er komen coole nieuwe games bij.

Nu nog de passende Stereo Dock erbij :kissing_closed_eyes:

1 like

Ik heb mezelf echt al te vaak betrapt op de website met mijn muis op de ‘buy’ knop, maar ja teenage engineering he :drooling_face:

(Roobert, het font dat ze gebruiken is daardoor ook een mainstay geworden in mijn designs haha :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth: )

Ooh te laat om te editen, maar als je geen 100+ euro wilt uitgeven moet je zeker een bezoekje doen aan de PICO8 engine , en zeker Johan Peitz zijn spelletjes ervoor uitproberen!! Retro game engine, levendige community en super easy om zelf te maken!

Pico-8 is echt zo’n onderwerp waar ik al een tijdje in wil duiken. Dat ken ik eigenlijk pas een jaar, sinds ik bezig ben met het testen van emulatie- en retrohandhelds. Nu doe ik er nog weinig mee maar ga daar binnenkort verandering in brengen.

Ondertussen is mijn review van de Playdate online gekomen! Aangezien de handheld met een hendel maandenlang slecht verkrijgbaar was, en sinds deze week sneller geleverd kan worden, leek het me een mooi moment mijn ervaringen te delen. Ik gebruik hem sinds september vorig jaar en vind hem erg tof :slight_smile: Geen noodzakelijke handheld (als je zoiets überhaupt kunt claimen), maar wel een die garant staat voor unieke ervaringen.

Ik heb intussen mijn Anbernic RG353VS gevonden en wat ps1 games gespeeld. So far niet echt grote issues qua performance!

1 like

Wil me ook wat verdiepen in iets programmeren voor de Playdate. Gaat nog gemakkelijk met Lua. :smile: