⚡️Thuisbatterij (op stekker?)

Ik was mijn energie contract nog eens aan het herevalueren en merk op dat wij heel veel zonne energie niet verbruiken en goedkoop op het net sturen. We stellen nogthans onze vaatwas en wasmachine in om overdag te draaien etc

Daarom nog eens in de rabbithole van thuisbatterijen gedoken en ik zie dat er sinds mijn vorige zoektocht al wel wat veranderd is op die markt. En dat thuis batterijen wel eens snel een stuk goedkoper kunnen worden als de thuisbatterij op stekker er door komt.

Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist.

Iemand hier ervaring met thuisbatterij (op stekker), zaken waar je moet op letten, merken die je zou aanbevelen?

Voorlopig ben ik wel te vinden voor de Homewizard, gezien ik al een P1 meter heb.

FYI
Wij hebben nog geen elektrische wagen en voorzie dat dit de komende 2 jaar zeker nog zo zal blijven

4 likes

Wij hebben met onze zonnepanelen ook een batterij laten plaatsen van 5kWh. We merken dat die op semi zonnige dagen wel iets van nut heeft, maar op zeer zonnige dagen gewoon meteen vol zit en we sowieso met de surplus energie geen weg weten.

Ik denk dat dat met een batterij met stekker niet veel anders zal zijn. Het vergt enorm veel coördinatie om er effectief voldoende uit te halen.
Dus tenzij die echt zelf kan gaan kijken wanneer er een piek lijkt op te bouwen en dan pas energie gaat afgeven, heeft het weinig nut. Onze Huawei batterij kan dat alleszins niet. :smiley:

Ook interesse in! Ik volg dit topic. :grin:

1 like

Wij hebben geen batterij wel zonnepanelen.
In de zomer fantastisch, gratis elektriciteit, maar nu in de winter, brengt het amper iets op.
Net wanneer je het meeste energie nodig hebt om te verwarmen.

Ik heb al gedacht aan een batterij maar lijkt mij ook niet ideaal. 5kwh raakt deze dagen niet eens vol. Dus waarvoor dient ze dan? In de zomer zou je wat opslag kunnen hebben maar wat doe je er mee? Zwembad leggen om uw extra energie kwijt te raken?
Er zou meer long term storage moeten zijn. Mijn overtollige energie in de zomer bewaren om in de winter te gebruiken.

Wij hebben 2 x 5kwh batterijen en zijn hier heel tevreden van. Ik begrijp niet waarom je zonnepanelen zou leggen zonder. In België mikken met je verbruik naar de zon lijkt me heel lastig en een constante zorg? Ik heb maar van één ding spijt en dat is dat ik mijn dak niet vol gelegd heb en meer batterijen genomen heb.

2 likes

Door thuiswerken kan ik overdag vrij veel overdag laten doen, maar ook vaatwas smorgens aanzetten met een timer 3 uur later is makkelijk gedaan.

Wij hebben zonnepanelen geen batterij en de kost van een batterij is veel te hoog t.o.v wat we maar verbruiken.

Note: verwarming nog op gas, geen warmtepomp enz- want dan kan ik aannemen dat het ander verhaal is.

Je moet er op letten dat je niet alle batterijen op dezelfde kring steekt. Het is dus niet zo dat je kan zeggen: ik koop 10 stopcontact batterijen en schakel ze allemaal in de garage in.
Dus als je meerdere koopt moet je wel spreiden per kring.

Alsook, die capaciteit van die plug in is niet zo hoog, dus 1 vaatwas en hij is leeg. Weet niet of het zoveel rendement gaat geven.

3 likes

Dit.

Hier ook 2 units van 2,4 kWh en in lente/zomer/vroege herfst is dat ideaal. Die zijn voor ons net genoeg om ‘s avonds als we thuis komen van het werk alles op de batterij te doen (koken, tv, eventueel airco, …).

Ik zou tegenwoordig ook geen zonnepanelen meer leggen zonder batterij wanneer je overdag niet thuis bent, anders heb je er “niks” aan ‘s avonds.

Nu met de negatieve tarieven op heel zonnige dagen lijken slimme batterijen meer en meer de moeite, al heb ik momenteel geen idee wat de kostprijs is en of dit zichzelf al terug verdient op termijn.

2 likes

Ik heb mij ingeschreven op groepsaankoop West-Vlaanderen voor een thuisbatterij.
Ze schatten een teugverdientijd van meer dan 8 jaar op een 5,4 kWh batterij.
Met de huidige schommmelende energieprijzen lijkt mij dat een iets te hoog risico op vandaag.
5,4 kWh lijkt mij ook zeer klein.
Ik verwacht ook dat de batterijtechnologie in de komende jaren vrij snel zal evolueren…

1 like

3400€ is ook duur voor 5,4kw als je kijkt dat 2 batterijen op stopcontact 2800€ kost voor zelfde 5,4 kilowatt

1 like

Mijn berekening:

HomeWizard 800watt - 2,7kwh - 1395€

Prijs per verbruike kwh (incl taxen) is ongeveer 0,45€

Wil zeggen dat je dus 2,7kwh x 0,45€ = 1,2€ kan besparen per dag. Rekening houdend dar je overdag volledig vol laad en in avond volledig opgebruikt.
Je gaat natuurlijk geen stroom terugsteken dus 32€ per jaar dat je niet krijgt.

Dan bespaar je 438€ per jaar.
Echter tijdens wintermaanden is het niet het geval.

Optimistisch: 8 van 12 maanden dus 8/12 van 438€= 290€ -32€ (niet injectie) is 258€ besparing. Wil zeggen 5,4 jaar terugverdientijd.

Maar persoonlijk denk ik veel langer, gezien dit echt optimistisch is.

Wasmachine vraagt 500watt, wat ok is voor 1 HomeWizard, maar voor Droogkast heb je er al 2 tot 3 nodig om te voldoen aan het wattage.

2 likes

Blijkbaar hebben die batterijen op stekker wel niet hetzelfde rendement als de batterijen “aan de muur” wat het prijsverschil wel kan rechtvaardigen.

Dus 1Kw in is afh van het product 0,9 of 0,8 out
Maar heb daar nog geen verdere documentatie rond gevonden.

2 likes

Ik wacht op V2H (Vehicle To Home).
Je hebt al heel wat 100+ kWh Battery Packs in wagens (wel in het duurdere / luxe segment).
Eens ik die als thuisbatterij kan aanwenden, dan heb ik geen “kleine” batterij nodig aan de muur.

Er komen nu mondjesmaat Bidirectionele Laadpalen op de markt, zoals bvb van het Antwerpse iLumen.

Die trouwens een heel interessante lijst bijhouden ivm compatibiliteit met bepaalde merken en modellen:

5 likes

Ik vermoed dat V2H wel iets is dat werkgever kan uitschakelen op lease EV wagens? Je zou zo maar de auto kunnen opladen (thuislaadpaal of publiek, beiden terugbetaald door werkgever) en dan ontladen voor je persoonlijk verbruik thuis

Ik heb 8 zonnepanelen maar op 2 kanten van mijn dak ('s morgens & 's avonds opbrengst) + thuisbatterij van 5KwH met een Victron Energy (Nederlands bedrijf) omvormer - die een heel goeie app heeft. Op zich ga ik die batterij pas na 10 jaar of zo terugverdienen (bespaarde vorig jaar de helft van het verbruik, 1000 KwH, goed voor een 300€ besparing), maar ik doe het voor het milieu (in de zomer is je piekvermogen peanuts omdat je zware verbruikers van de batterij afnemen), omdat ik zelfvoorzienend ben voor enkele uren als het net plat gaat (wat ik binnen enkele jaren verwacht, zie gisteren weer de heisa rond dat energie-eiland) en omdat je met zo een batterij niet zelf je zware verbruikers moet in gang zetten als de zon schijnt. In de zomer kom ik tot de vroege ochtenduren toe met mijn batterij (wel geen EV & warmtepomp - maar als je dat hebt wordt de opbrengst van je zonnepanelen sowieso marginaal tov je verbruik - tenzij je je hele tuin vol zou leggen met zonnepanelen).
Ik zie het meer als een 'hobby/lifestyle-beslissing, dan een investering.

6 likes

Onlangs op de vergadering tussen de verschillende erkende keuringsorganismen ging het nog over deze stekkerbare installaties.
Die toelating vanaf 17/04/2025 is iets wat de VREG op zichzelf beslist heeft. Fluvius of de FOD economie staan hier allebei niet voor te springen, idem voor de keuringsorganismen.
Voor de vaste PV-installaties zijn er een hele hoop regels die er voor moeten zorgen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, zoals onverwacht hoge stromen, ongewenste eilandwerking…
Bij deze stekkerbare installaties kan iedereen zo maar overal in zijn installatie een extra stroombron toevoegen aan zijn installatie, ongeacht of de bekabeling en/of veiligheden hierop voorzien zijn.

2 likes

Ik heb zelf een PV-installatie zonder batterij en deze zo gedimensioneerd dat ik meer verdien aan wat ik terug steek dan wat ik zelf van het net neem. (verwarming op gas + gasvuur, basisverbruik van mijn huis zit op 300W)

Dit jaar op mijn eindafrekening bleef ik dus, voor elektriciteit, enkel over met de netkosten. En die heb je altijd, ongeacht hoeveel van je zelfopgewekte energie je zelf gebruikt.

Ik zou mijn “winst” nog kunnen vergroten door een thuisbatterij maar kosten/baten lijken mij de terugbetalingstermijnen onrealistisch lang met de huidige prijs/kWh en batterijtechnologie. Dus ik ben zelf de weg ingeslagen van “energie verbruiken wanneer ik ze gratis heb”.

Voor wie graag eens down the rabbithole gaat: ITP Battery Test Centre Reports - Australian Renewable Energy Agency (ARENA)
In Australië zijn ze al enkele jaren de courante huisbatterijen aan het testen.

2 likes

Hoe dimentioneer je dat? Steek jij gewoon enorm veel terug of heb jij nog oude teller? Want ik moet 5 keer zoveel terugsteken als afnemen met wat ik maar krijg voor stroom terug te steken. (Nieuwe teller)

1 like

Hier idem. Zonnepanelen, warmptepomp dus verwarmen op elektriciteit. Op winter dagen brengen de zonnepanelen weinig op. 2kwh op een goeie dag. Verwarming verbruikt een pak meer. Op mooie zomerdagen heb ik soms 20kwh opbrengst waarvan ik slechts een klein deel gebruik. Zonde van de overtollige energie.

1 like

Ik heb mijn eindafrekening er bijgenomen om te zien wat ik over een heel jaar verbruik.
Dan gekeken hoeveel plaats ik heb om panelen te leggen en onder welke hoek deze liggen. En dan met behulp van onderstaande info mijn theoretisch rendement en theoretische opbrengst berekend.
Daarmee heb ik berekend hoeveel panelen ik zou moeten leggen/kan leggen, rekening houdend met de toenmalige opname/injectietarieven.
En na dat alles een omvormer gekozen die het dichtst bij mijn piekvermogen van mijn totale pv-installatie zat, maar niet te groot zodat ik geen hogere netkosten moet betalen.

2 likes