⚡️Thuisbatterij (op stekker?)

Weet er eigenlijk iemand wat er geworden is van het idee om buren mee te laten profiteren van de overtollige elektriciteit van uw panelen?

Dat kan als je dit aanvraagt bij Fluvius (mits je een digitale meter hebt uiteraard) - https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/energiedelen

1 like

Het systeem van Fluvius is een klucht. Wanneer je energie ‘deelt’ van de ene naar de andere leverancier leggen ze de kosten volledig bij de leverancier zelf waardoor die vaak gaan doorrekenen aan de klant (soms tot 150 euro per jaar).

Bij Bolt Energie pakken ze het anders aan, als je beide daar aangesloten bent gaan ze het verbruik gewoon gaan verminderen op je factuur zonder andere kosten door te rekenen, dus echt energiedelen zoals het hoort.

2 likes

Maar ik neem aan dat je bij Bolt niet kan registeren als “leverancier” wanneer je af en toe eens wat overschot terug steekt op het net zoals normale particulieren?

Heb tijd bij Bolt gezeten en merkte niet echt dat ik meer kreeg dan ergens anders voor mijn stroom overschot. (Tenzij ik mij moest ook inschrijven als leverancier ofzo)

Het systeem van Fluvius is ook gewoon omslachtig lijkt me, je deelt stroom en moet zelf bijhouden hoeveel je deelde en zelf facturen.

Het “gratis” delen lijkt me misschien wel nuttig als je wil vakantiehuis hebt en daar stroom verbruikt terwijl thuis je zonnepanelen stroom produceren, maar niet als nuttig als ook dit 150€ kost.

Inderdaad, enkel met professionele installatie (minstens 10 kVA omvormer) en ondernemingsnummer kan je opwekker worden. Als consument met zonnepanelen krijg je vergoeding voor injectie zoals bij de meeste andere leveranciers (al is dit wel iets meer dan gemiddeld denk ik, maar ik ken geen prijzen vanbuiten).

Klopt, da’s de insteek bij Bolt. Overtollige stroom gratis delen met je kinderen, familie, vrienden, extra adres, … Als beide adressen bij Bolt zitten waarmee je stroom deelt kost dat niks extra.

Source: ik werk er bij development afdeling, maar ken nu ook niet alles van de energiemarkt vanbuiten, dus verontschuldig mij eventuele fouten in prijzen en schaamteloze reclame :grin:

3 likes

Tip voor wie houdt van een nuchtere West-Vlaamse kijk op PV/thuisbatterijen rechtstreeks van een installateur: Kurt Ryckeboer van Full Energy Torhout -https://www.youtube.com/channel/UCJ2Kjl3OQsAKRmG5W_v_lNg

Hier destijds enkel panelen gelegd, oost/west, want thuisbatterij was toen (en nog steeds?) te duur en we hebben een terugdraaiende teller :smiley:

Voor mij is het ook eerder te doen om het decentrale + hernieuwbare, niet om persoonlijk profijt. Iedere KWh die van de zon op het dak komt is een KWh waarvoor Shell niet in de grond moet boren, raffineren, comprimeren, transporteren, opfikken… :sun_with_face:

Benieuwd hoe de prijzen en technologie evolueren voor (plug-in) thuisbatterijen binnenkort.

Misschien ben ik te naïef maar zou een systeem met batterijen per straat/wijk geen gedacht zijn eigenlijk? Wie met zijn zonnepanelen overschot heeft en x aantal KWh injecteert in de straat/wijk mag bij tekort aan productie ook een respectievelijk aantal KWh terug consumeren uit de batterij.

2 likes

Ander energiegerelateerd nieuws van vorige week:
Persbericht: Belgische energiecoöperaties lanceren vandaag Onze Energie: "Door participatie in windturbines op zee geven we tegen 2030 een half miljoen Belgen mee controle over de energieproductie" - Seacoop :ocean:

1 like

Wat decentraliteit betreft, of “onafhankelijkheid” van het net: voor zover ik weet is er vandaag de dag geen enkele batterij op de markt die kan blijven werken als het net wegvalt.

Behalve misschien de stekker batterijen dan misschien, met mijn beperkte kennis van elektriciteit lijkt me dat wel te moeten kunnen blijven functioneren.

Sommige nieuwbouwprojecten vandaag hebben een systeem met een gigantische batterij en een heel groot aantal zonnepanelen om voor de hele wijk/blok/… in te kunnen zetten. De syndic van het gebouw staat dan geregistreerd als “leverancier” en kan ook aan de groothandelprijzen elektriciteit afnemen van het net om dan zo de batterijen ook te laden wanneer de prijzen negatief zouden zijn.

1 like

Weet hoe dat heet die “wijk” batterijen? Of heb je daar een linkje van?
Klinkt interessant!

Ik heb een ex-collega die aan zo’n toekomst project werkt. Het bedrijf Green Energy Park doet coole dingen! Energie delen in een wijk enz.

Lees meer: Green Energy Park | Faciliteiten

Het nieuwe Nexus datacenter van o.a. UZ Jette, in hun research park, draait op volledige hernieuwbare energie. Heb een rondleiding gekregen tijdens een opendeurdag voor het datacenter in gebruik werd genomen.

Een Vlaamse supercomputer gaan ze daar ook hosten in de toekomst.

2 likes

Dit is het beste voorbeeld dat ik al gezien heb: Megabatterij voor de Nieuwe Dokken in Gent: Een mijlpaal

3 likes

Ik weet niet goed wat je bedoeld met blijven werken als het net weg valt, maar je heb tegenwoordig een heel deel hybride omvormers (pv+bat) die een noodvoeding hebben.

Zoals in het voorbeeld hieronder van SMA. Hierbij is er een uitgang op de omvormer die steeds gevoed wordt vanuit uit de omvormer. In de omvormer zit er dan een wisselcontact die, in normale werking, of stroom van het net doorgeeft of stroom vanuit de pv- en/of batterij-installatie. Bij een stroompanne in de straat zal de omvormer dan overschakelen naar de pv en/of batterij.
Afhankelijk van je verbruik kan je dan een hele periode overbruggen zonder het net.

2 likes

Frank Energy heeft nieuwe dienst gelanceerd die thuisbatterij voordeliger moet maken.

Ze gaan je stroom van de batterij verkopen op de markt als prijzen hoog staan. Geen idee of dit degelijk meer gaat opbrengen.

Ow, cool. Iemand die toevallig al klant is bij Frank Energie?

“Wij zijn een fris bedrijf waarin we gedegen knowhow uit de energiesector koppelen aan slimme IT-oplossingen”

Klinkt alvast als muziek in de oren

Ik vanaf 1/3, dus nog geen ervaring mee, maar we zullen zien :innocent:

Zelfvoorzienigheid van 64%. Meer batterij zou dat getal nog beter kunnen. Nog beter is het als je de stroom kan laden in de electrische wagen. Zo hadden wij afgelopen 2 jaren rond de 3.8Mw geproduceerd met een zelfvoorzienigheid van 85%. Dus slechts 15% terug naar het net.

3 likes

Ik zit momenteel met een huurhuis zonder panelen waar we stroom verbruiken, en met een woning mét zonnepanelen waar we minimaal stroom verbruiken owv van verbouwing. Dan klinkt het systeem van BOlt interessant zoals jij het beschrijft: de zonne-energie van de leegstaande verbouwwoning verbruiken in het bewoonde huis, toch?

Das het systeem van energie delen, maar Bolt gebruikt dit systeem maar laat enkel toe producent te zijn als je grote volumes hebt. Dus voor jouw geval zal het beter zijn om het klassieke systeem op te zetten. Gezien jij zelf producent en ontvanger bent moet je geen systeem opzetten om dit door te rekenen.

Bij mijn huidige werkgever staat het al in de policy.
Al vind ik het vreemd dat ze V2L erook bij smijten want veel werknemers zijn veel op de baan en het zou toch handig zijn als je de laptop onderweg kon opladen.

1 like

Logisch dat ze dit uitsluiten, gezien je anders kan laden met je laadkaart van het werk, en daarna ontladen om zo privé je wasmachine te laten draaien op kosten van het werk.

Weet wel niet hoe ze dit kunnen controleren en of ze dit zelf kunnen uitzetten voor auto’s in toekomst.