Vandaag de batterij met CT003 op de P1 meter geplaatst. Allebei op dedicated 2.4gHz wifi. Allebei netjes gekoppeld in de app, en ze vinden elkaar.
In ‘manueel’ kan ik de batterij aansturen om op te laden of te ontladen. Maar in ‘self consuming’ gaat er precies toch iets mis. Na alles te hebben onderzocht lijkt het me dat de CT003 niet de juiste info doorgeeft.
Na alles te onderzoeken, lijkt ‘mijn’ CT003 ook helemaal niet op de CT003 die overal beschreven staat. Geen aparte voeding, geen antenne, enkel zo’n kleine dongle.
Als ik de data bekijk ziet die precies wel wat er in totaal wordt afgenomen of op het net gezet. Maar de 3 fasen blijven op nul. Ik vermoed dat daar het schoentje knelt.
Nu wou heb ik 2 vragen:
Heeft iemand al deze hardware-versie van de CT003?
Als ik de fabrikant & type meter instel, is dit wel opgeslaan, maar als ik opnieuw kijk is dat terug leeg. Blijft dat scherm bij jullie ingevuld?
Ik voeg hierbij foto van de CT en screenshot van de datastroom in de app. (Totale data klopt maar geen info op de 3 fasen)
Ja daar zit duidelijk het probleem, als de meter geen data geeft dan kan de batterij de zelfconsumptie niet op 0 houden.
Heb je eenfasig, of 3 fasig? En heb je juiste merk van electriciteitmeter geselecteerd? Eventueel is wijzigen of de meter herstarten ofzo - ik heb de ct003 met antenne.
Ziet er zo uit voor mij - alles komt op mijn A fase binnen
Ik heb ook wat misérie gehad met de CT (wel versie met antenna).
Eerst wilde deze niet verbinden, blijkbaar opletten dat je de WiFi apart instelt.
Daarna ging het even maar stopte de verbinding. Na veel prutsen blijkt dat het niet nodig is om mijn P1 splitter apart te voeden, maar wel nodig is om de CT apart te voeden via USB-C voor consistente werking.
Ten slotte werden de instellingen van de batterij na enkele uren automatisch gereset (enkel bij Home Assistent connectie). Bleek een firmwareprobleem in V148. Geen problemen meer sinds V149.
@kimbo was me al voor maar je zonnepanelen moet je sowieso aangeven, zelfde voor laadpalen trouwens.
Aan je foto te zien heb je nog maar net een digitale meter. Dus normaal ga je binnenkort van Fluvius wel bericht krijgen dat er geen PV-installatie aangegeven is op jouw adres.
Belangrijk om weten is ook dat Fluvius sinds begin dit jaar altijd een 3-fasige meter zet maar dat wil daarom niet zeggen dat je een 3-fasige aansluiting hebt.
Hieronder de officiele communicatie hierover van Fluvius richting de keuringsorganismen. (let vooral op de mooie paint-skilzz)
@Dries krijg je trouwens iets van meting door over de P1 poort of helemaal niets? Want vroeger moest je je p1 poort zelf nog openzetten via de site van fluvius.
Yup, heb de P1 poort opengezet. Zag in de Marstek app ook data binnenkomen. (Enkel totalen, niet per fase, maar dat is op zich niet erg).
Het moet dus misgaan in communicatie tussen de CT003 (P1meter van Marstek) en de batterij. Waardoor ik op ‘manuele modus’ was aangewezen. Niet ideaal.
Heb eerst geprobeerd een actieve splitter tussen te zetten en stroom op de CT, zonder succes. Ondertussen een HWP1 besteld, en die lijkt het wel te doen. Zelfconsumptie modus
Sinds gisteren, dus ik wil niet te vroeg juichen. Fingers crossed dat alles blijft lopen.
Nu ben ik wel geneigd om zo’n HW socket te kopen voor de stekker van de batterij, zodat ik de data van de batterij ook ik de HW app kan lezen en alle info op 1 plaats zie.
Wel ik had (silly me) online gelezen (in mijn research waarom de Marstek P1 meter niet deed wat hij moet) dat de connectie batterij - P1 meter wel eens wonky gaat doen als je de local API openzet. It shouldn’t - maar met de negatieve ervaring met de P1 meter van Marstek zelf, laat ik de batterij liever even zo - if it works, don’t fix it?
Zelfde probleem gehad. Ik heb een ticket aangemaakt bij support van Marshtek en na een paar weken de firmware versie 149 gepusht gekregen die dit fixt.