No idea of het iets is :
Zendure SolarFlow 2400AC Thuisbatterij | 2x AB3000X Accu | 5760 Wh | P1 Meter
No idea of het iets is :
Zendure SolarFlow 2400AC Thuisbatterij | 2x AB3000X Accu | 5760 Wh | P1 Meter
Ik hield me eerst ver weg van plugin batterijen. Maar ondertussen toch intrigued. Oprechte vraag: is er echt geen catch?
Voorstel van een thuisbatterij via groepsaankoop: 4500€. 10KWh, dus 2 batterijmodules - maar de omvormer moet vervangen worden.
Marstek Venus 10KWh: 2549€.
Redenen voor prijsverschil:
Maar is er dan écht geen functioneel verschil tussen plugin-batterijen en die batterijen die rechtsreeks op het net aangesloten zijn. (Ik weet dat je die plugins ook op bord kan aansluiten).
Anders lijkt me dit een no-brainer, toch?
Meer nog, dan zou ik wel starten met 5KWh. Kan je naar toekomst makkelijk uitbreiden (indien nodig). Doel is vooral het nachtverbruik te overbruggen. (Ja we proberen ook ons gedrag te veranderen) En eventueel die pieken af te zwakken?
(Situatie: zonnepanelen voor ±4500KW, iets meer dan ons verbruik, - digitale meter staat er sinds november, ik heb nog geen P1 of andere inzichten)
Nog even de vraag herhalen: is er geen catch in plugin batterijen tov ‘andere’?
De “catch” is dat als je ze in stopcontact steekt ze maar 800w kunnen afgeven.
Dus je zal bij koken in avond dan wel nog iets verbruiken, maar minder. Maar imo, is dat ok want alles wat je opdoet tijdens koken kan je niet meer tijdens de nacht inzetten.
Met 5kw overbrug je makkelijk de nacht. Op heel zonnige dagen is mijn 5kw nog 35% gevuld smorgens.
En inderdaad makkelijk om later nog extra 5kw bij te steken
Misschien nog aanvullend (hier ook al eerder vermeld denk ik) je kan output verhogen naar 2500 Watt maar dan moet je batterij wettelijk gezien op apart circuit+ gekeurd worden.
Meer dan 5 kWh opslag was voor mij ook niet economisch te verantwoorden (geen ev, geen warmtepomp)
Voor mij no brainer - veel goedkoper, eenvoudig, en voor mij ook belangrijk: verplaatsbaar. Als je binnen 5 jaar zou verhuizen van huis, neem je die gewoon mee.
ga alvast naar de site van de netbeheerder en vraag uw kwartiercijfers aan
: https://www.fluvius.be/nl/factuur-en-tarieven/kwartierwaarden
dan heb je tenminste al een idee hoe het verbruik verspreid ligt
dat keuren, is dat voor de batterij of voor het apart circuit?
maw als je nu al een apart circuit hebt, moet er dan een keuring komen?
Enkel als je aanpassingen doet aan je circuit, dus als je al een circuit apart hebt moet je niks keuren
altijd al een rare redenering gevonden, 2500W is nu toch niet zoveel? dat is nog geen deftige frietketel.
ok je moet zien dat je die batterij niet op een circuit zet met groot verbruikers (zoals die friteuse) maar voor de rest toch geen probleem? nog niet zo lang geleden was een gewone stofzuiger ook 2kW, en die stak je gewoon ergens in waar er een vrij stopcontact was ![]()
Het opladen doet hij wel aan 2500w dus denk dat het probleem zal zijn dat als hij 2500w terugsteekt, de friteuse op hetzelfde circuit mss overbelast kan worden ofzo of beschadigd.
Ik heb de Marstek (2,5kW) op hetzelfde circuit van mijn zonnepanelen (3,2kW) gezet. In theorie dus max 5,7kW of 17,5A op een 20A circuit.
Ondertussen wel een ‘catch’ tegengekomen. Een paar dagen geleden was de wifi connectie van de batterij gestopt waardoor deze 1,5 dagen niets deed tot ik het ineens opmerkte. Gefixed na opnieuw opstarten.
Ik heb een soortgelijk probleem waar mijn omvormer plots uitvalt. Eerste keer zat ik ook een dag zonder PV opbrengst.
Als het toestel een web interface ofzo exposed, kan je met uptimekuma een alert instellen.
Zo weet ik dat ik hem moet herstarten. ![]()
Die Ikea solar set is wel een goeie deal imho, zeker met de Ikea Family korting nog eens. Helaas is de verzending 109 euro
Er even omrijden naar The Loop lijkt geen mogelijkheid. Al wat zitten zoeken naar alternatieven maar versturen van pv panelen is kostelijk zo blijkt. Het alternatief is de micro omvormer en kabels online kopen en dan op 2dehands bijvoorbeeld panelen te zoeken maar daar waren deze van 450-500W nog niet dik gezaaid. ![]()
Nog niet te vinden op de Synergrid lijst met gehomologeerde toestellen weliswaar…
Moh, je kan er niet effe omrijden en tegelijk wat onnodige plastieken bakken en nieuwe veel te dunne wijnglazen meenemen? Dat is idd aan de hoge kant. Maar fijn om weten dat het een goeie deal lijkt! Ik ken er (voorlopig) te weinig van om een informed opinion te kunnen vormen.
warning: vree laat antwoord - my apologies.
kwartiercijfers: dat had ik dus meteen na de installatie van de digitale meter al gedaan (thanks past me!) in de optiek “ik zet het aan zodat ik over enkele maanden kan evalueren en bekijken”. digitale meter is blijkbaar al van september, … hop we zijn al 8 maanden later
. Wel meteen veel data van zowel wintermaanden als lentemaanden nu.
Fast forward afgelopen week, na research (en jullie advies) beslist om de plugin-batterij van Marstek in huis te halen.
M’n electricien was ook langsgeweest, hij heeft ook een offerte gemaakt voor nieuwe hybride omvormer + batterij. Maar hij snapt ook: 4000€ voor omvormer + batterij VS 1300€ voor pluginbatterij. Zelfs al heb je met een hybride omvormer 90% efficientie, tov 80% met plugin batterij, valt de terugverdientijd niet te vergelijken.
Gelukkig is het een beste kerel, en komt hij gewoon ook even langs om een extra groep met stopcontact te plaatsen. Lijkt mij wel aangeraden zodat je ook 2500w kan ontladen + (brand)veiligheid.
bedankt voor de tips, en laat nog even weten hoe het loopt als alles geplaatst is.
Ik wil wel graag even terug komen op wanneer het gekeurd moet worden.
Daarover is het AREI/FOD vrij duidelijk ==> Van zodra er een grote uitbreiding of wijziging gebeurd aan de elektrische installatie dient de aanpassing/uitbreiding gekeurd te worden.
Dit wordt dan weer omschreven als het bijplaatsen van een automaat of een leiding aansluiten op een bestaande of reserve automaat.
Voor een plug&play batterij spelen in het AREI een paar dingen:
Nu, een keuringsorganisme keurt enkel volgens het AREI. Alle andere regelgevingen (synergrid, recert, ..) dient door de installateur gevolgd te worden.
Hierdoor kan het zijn dat je installatie wel goedgekeurd wordt maar toch geweigerd wordt door Fluvius omdat: je batterij/omvormer niet in de synergrid-lijst staat, je geen rekening gehouden hebt met het fase-onevenwicht, meer dan 5kVA mono-fasig hebt geïnstalleerd, geen netstudie hebt bij meer dan 25kVA 3-fasig, …
De wetgever is op snelheid gepakt door de minister van energie/Fluvius en is vol op bezig om hier regels over op te stellen die het bijna onmogelijk gaan maken om dit zonder aanpassingen/keuring geplaatst, en vooral aangemeld, te krijgen.
TLDR:
Plug & play batterijen/zonnepanelen zijn een leuk idee voor kleine vermogens.
Plug & play-toestellen: eenvoudig in gebruik, niet zonder risico | FOD Economie Newsroom
PS: Voor Fluvius moet je voorlopig maar aanmelden als je meer dan 800W gecombineerd vermogen hebt staan aan plug & play-toestellen.