Als het verleden een goede voorspeller is voor de toekomst dan is deze informatie misschien wel relevant: Lithium-ion battery cell prices by chemistry - Our World in Data
Elk jaar zal het wel goedkoper worden, als je wacht kan je ook niet besparen natuurlijk. Mogelijk is het volgend jaar 50€ of 100€ goedkoper, maar op 1 jaar heb je misschien al meer bespaard als je het wel had gekocht, dat weet niemand. Ze zijn wel recent goedkoper geworden al van 1500€ naar 1300 met black friday naar 1200€ nu
Voor wie de Marstek Venus heeft: hoe makkelijk was de installatie? Dit is mijn verbruik (vorige eigenaar had 26 zonnepanelen, en aangezien we geen elektrische wagen wegens gebrek aan rijbewijs hebben, is dit onze situatie, haha) dus met een batterij van 5 kWh kom ik vast al een heel eind. Gelukkig een variabel en geen dynamisch tarief bij Luminus dus voorlopig geen last van negatieve prijzen.
Ik ben hier ook terug op zoek… iemand zei dat Marstek prijs/vermogen beste is, en qua kwaliteit niet slecht want feitelijk BYD batterijen, maar software suckt redelijk hard mogelijks. Klopt dit?
Maar nog een andere vraag: vele van die batterijen die ik zie zitten ergens in een stopcontact geplugd… worden die dingen niet gewoon in de elek kast aangesloten? Waarom zou je dit in stopcontacten willen steken (die je dan niet meer kan gebruiken)?
Ik heb dit geïnstalleerd met de Marstek P1 meter gezien ik geen Homewizard P1 had en die laatste nog in BETA zat. Dat ging allemaal zeer vlot!
Wij hebben 7 zonnepanelen en die 5kw is op 2,5 uur vol.
Dus mogelijks zal een 10kw voor 26 panelen ook goed vol geraken.
Omdat de meeste mensen niet weten hoe ze dit in hun elektriciteits kast moeten aansluiten. Dat is het concept net van stekker batterij.
Alsook dan moet je elektrische keuring laten doen.
Je hebt altijd wel een stopcontact ergens over op zolder, in garage, ofzo.
Het ontladen is dan sowieso maar 800kw voor de veiligheid. Als je een stopcontact op een aparte groep hebt dan kan je de instelling wijzigen naar 2500kw. Als je een aparte zekering groep gaat toevoegen voor 1 stopcontact ook dan lijkt moet je laten herkeuren lijkt me (toch wat ik kon vinden online)
Batterij in de stekker. App installeren → automatische batterij detectie (Bluetooth) → wifi netwerk instellen via app →slimme dongel kiezen in app → Gebruiksmodus kiezen in app.
That’s all there is to it.
Ik gebruik home wizard P1 meter (staat in marstek app nog steeds als beta gemarkeerd) en trek gegevens binnen in home Assistant. Heb wel al paar glitches gemerkt in firmware die wel snel worden gefixt.
Veronderstel als je er niet wil mee bezig zijn dat marstek P1 meter weg van de minste weerstand zal zijn.
Met zoveel pannelen is een goede vuistregel te kijken naar je nachtverbruik. Dat wil je kunnen overbruggen met je batterij. Alle andere opgeslagen energie kun je toch niet kwijt want als de zon schijnt heb je stelselmatig overopbrengst. Zie ook website met real life scenario’s eerder in dit topic.
Voor de Home Assistant enthousiasts met een Marstek batterij; dit is een heel erg goede integratie om de Marstek batterijen lokaal via Modbus (je hebt dan een UTP kabel nodig) aan te sturen (zonder nood aan de ‘brakke’ Marstek app). Deze integratie heeft aan aantal slimme dingen ingebouwd dat andere Marstek integraties missen (die focussen zich vaak enkel op uitlezen / zelf aansturen)
Deze integratie kan bvb.:
- Batterij stoppen met ontladen als er bvb. een laadpaal al aan het laden is, zodat er geen ‘dubbel verlies’ is om energie van batterijen te verbruiken en je zeker stroom over houdt voor de nacht.
- Voor de winter: op basis van dynamische tarieven en inschatting van verbruik van de woning kan het zelf beslissen om snachts op te laden als prijzen onder bepaalde threshold zouden zijn
- Peak shaving, een modus om de batterij enkel te laten helpen om capaciteitstarief te beperken met de huidige piek te repecteren. (ook wellicht voor de winter, of te automatiseren als safe guard als er over de huidige maandpiek wordt gegaan)
En houdt natuurlijk de meter op ‘0’, maar dan lokaal zonder de perikelen van P1 meter via de app te koppelen. En kan meerdere batterijen van Marstek koppelen als één systeem. (maar voorlopig lijk ik met 5kWh voorlopig voldoende te hebben persoonlijk voor meeste use cases en qua ROI)
Zijn er meningen over de offering van Ikea?
Ik ben wel curieus naar die terraspanelen om aan de balustrade te hangen (mijn dak moet er eerst af om deftige installatie te hebben).
Ik ken ook vrij weinig tot niks over zonnepanelen en energie of hoe plug-in uberhaupt werkt. Mogelijks hierboven beschreven, maar what am I gonna do, read?
En dan de batterijen nog FF aanmelden bij bv Fluvius? ![]()
Installatie ging vrij vlot. Batterij in de stekker. P1 splitter op de meter en daaraan de CT.
Connecteren via de Marstek app naar beide apparaten, Wi-Fi instellen en updaten. That’s it.
De Marstek CT heb ik wel via USB moeten voeden. Het leek alsof het werkte zonder, maar de connectie was zeer slecht, werkt nu al enkele dagen stabiel met USB voeding.
Blauw: consumptie van net
Geel: productie op net
Oranje: Zonnepanelen
Ciaan: Batterij
Gisteren rond 12h batterij vol, ‘s avonds wat pieken uit de batterij gehaald (koken en vaatwas) + heel de nacht sluimer verbruik met de batterij kunnen opvangen. Deze ochtend nog 20% batterij (van de 5kWh) over.
Moet niet als je de standaard instelling van 800w aanhoud. Enkel als je op aparte zekering steekt en de 2500w functie aanzet. Maar het mag natuurlijk altijd.
Ik lees:
Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.
Bv, zo’n HomeWizard plug-en-play batterij kan tot en met 800 Watt opnemen/afgeven dan valt dat toch onder “800 Watt of hoger”? ![]()
Ja dat is wat ik zeg, als het onder (=lager dan) 800watt in totaal is moet je niets aangeven. Heb je 2 x 800 watt dan wel. Alsook als je naar 2500watt gaat omschakelen.
realiteit voor Marstek allesinds is 799watt afgifte. Het laden maakt niet uit, het is ontladen.
Dan begrijpen we alle twee iets anders als er staat:
“Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft”.
Hier is voor mij de 800 Watt inclusief, dus ook aan te geven. ![]()
Maar ik begrijp dat voor zwaardere gebruikers het meer nut heeft om aan te geven natuurlijk…
snap nu wat je bedoelde, maar realiteit is 799w - toch voor de Marstek.
Lijst met batterijen die gehomologeerd zijn via Synergrid:
Misschien is er verwarring door verkeerd gebruik van eenheden hier?
Watt = eenheid van vermogen = hoeveel energie je verbruikt per seconde
kWh = een hoeveelheid energie die bvb in een batterij kan opgeslagen worden.
1 kWh = 1 uur lang 1000 W energieverbruik.
Ik had foutief idd kw ipv w gebruikt. Maar de verwarring ging over het aantal. Met 800w of meer moet je registeren. De Martstek en HoleWizard geven aan tot 800w te gaan. Dus de vraag was vooral als ze 800w doen dan vallen ze in de 800w en meer limiet. Maar in praktijk gaan ze tot 799w waardoor ze lager dan 800w zitten.