Maandag, voor 9u, dat bord opmaken is een goede start van m’n week.
Handig aan Notion is dat je ook notes kan bijhouden in die cards. Notion is een zalige blokkendoos waarmee je tal van views kan maken op dezelfde data/content.
Ontdekt over tijd:
(+) ‘Lightning to-dos’ zijn gewoon heel stomme taakjes waarvoor ik geen aparte to-do maak. Anders te veel kaartjes én vals gevoel van voldaan zijn. (Het is makkelijker om kleine dingen af te vinken dan groot werk te doen.)
(-) Dat pinnetje is om zelfs binnen de must-do de grootste prio’s aan te duiden. Da’s in feite niet de bedoeling binnen must-do-denken.
Persoonlijk
Lang Clear gebruikt om het zo laagdrempelig was en zelfs fun. Uiteindelijk geconverteerd naar de Apple Reminders app. Simpel met verschillende lijsten, secties binnen een lijst, waar relevant een deadline, …
Je kan die herinneringen ook ‘vastmaken’ aan mensen (helaas enkel in iMessage) en ook op plekken (als je auto ingaat, als je aan de winkel bent, …). Maar dat laatste werkt precies niet zo goed …
Professioneel bij de klant
Hiervoor gebruik ik de tools die verplicht te gebruiken zijn. Voor het grotere werk is dat Jira en voor mijn eigen todo’s gebruik ik Microsoft Todo () omdat andere tools geblokkeerd worden.
Persoonlijk
Ik werk al een 8-tal jaar met Todoist en ik betaal hier ook voor dus ik maak gebruik van de full-blown feature set (recurring tasks, location based reminders, tags, gewone lijsten en kanban boards,…).
De gamification factor werkt natuurlijk ook wel .
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk naar inbox zero toe te werken dus mijn mailbox is ook een soort todo, eentje met heel veel (sub)folders. Mails die niet direct verwerkt kunnen worden zwier ik ook in Todoist.
Op mijn iPhone lock screen heb ik een shortcut staan zodat ik on the fly nieuwe todo’s kan aanmaken.
Professioneel in mijn vennootschap
Ook hier gebruik ik Todoist, opvolgingen van betalingen, opdrachten enzovoort kan ik hier ook heel gemakkelijk en efficiënt in bijhouden. Ook hier heb ik vrij veel (sub)projecten zodat alle todo’s proper onderverdeeld worden.
Ik ben ook wel een grote Notion gebruiker, maar dan voor vrijwel alles behalve todo’s.
Al even aan het zoeken naar een systeem dat werkt voor mij.
Ik heb 10-tal weken getest met Tana (in combo met note taking) maar opnieuw opgegeven, werd een te grote puinhoop en was even goed weer nota’s kwijt.
Nu aan het experimenteren met Superlist maar toch ook niet helemaal mee.
Ik vrees dat het bij mij wel een probleem van persoonlijke aanpak is tov een tool. En mijn wens om 3-4 zaken te combineren: privé, werk, concertpromotor en start-up project.
Op het werk gebruiken we ook nog Linear voor het engineering team en Asana voor projectmanagement van meer onderzoek of marketing zaken.
Ik gebruik sinds kort TickTick, wat toch één van de betere is die ik al gebruikt heb. Laat mij toe om voor verschillende projecten/bedrijven/privé snel taken aan te maken en te noteren, heeft goeie apps voor de PC en iPhone werkt ook prima. Laat ook toe om kanban view te krijgen van lijstjes.
Meestal werk ik daarin en noteer ik daar de todo’s. Als ze dan voor een bepaald bedrijf zijn die met een ander systeem werkt, wat dat ook mag zijn, kan ik later op de dag een opkuisen en taken aanmaken daar en toekennen aan andere mensen. Op die manier is het ook een soort van “notablok” van dingen die ik niet mag vergeten in andere zaken. Bvb als ik ergens aan 't werken ben en zie een bug, maak ik snel een nota en een screenshot en doe ik verder met wat ik bezig was. Daarna kan ik dan die taak naar het ticketing/project systeem of wat dan ook kopieren voor dat project en toekennen of wat er ook moet gebeuren.
Het voordeel is dat dit een dedicated tool is op je PC die snel opgestart is of al gestart is van de vorige keer. Dus je maakt er snel gebruik van. Alle andere tools die niet dedicated zijn zoals bvb een Notion, moet je eerst naar toe gaan, dan naar het juiste deel of pagina gaan, enz… dat is dikwijls te veel omweg als je snel iets moet noteren (en dan wordt het niet gebruikt in mijn geval).
Deze snap ik wel. De tool moet een workflow (en finaal doel: productief zijn, niet vergeten, …) ondersteunen en niet zorgen voor afleiding door alle toeters en bellen die bij setup wel leuk leken. Goed gebruik vergt (voor mezelf althans) ook de nodige discipline los van de tool.
Hier ook een Microsoft omgeving, dus combo van Microsoft Planner en To dos, maar vooral meer een meer MS Loop om de week met mezelf en het team voor te bereiden.
Als adhd’er kom ik gek van die tools, (ook al willen ze me helpen)
To do’s worden gewoon op een blad geschreven indien ik ze niet mag vergetenen het heel erg druk is …
in vergelijk met deze tools , ongelooflijk efficient.
Ik kan me uiteraard niet in jullie job inleven maar kan hier toch een overzicht in houden ondanks crazy shizzle going on…
een agenda en een papier to do lijstje (whatever i find) meer moet dat niet zijn… misschien ben ik ook gewoon een boomer
Ik gebruik die, want hebben een OK app op mobiel en PC.
Koppeling met Outlook is ook vrij handig (met de nieuwe outlook) mails kan je inslepen als taak en due date geven.
Begin ook meer en meer Loop te gebruiken en daar kan je een Kanban bord maken per project. Die To Do’s komen ook mooi in mijn lijstje en zo heb ik over de verschillende projecten heen een mooie master to do lijst in To Do en in loop een mooi overzicht per project.
Mijn privé to do zaken zitten ook in de algemene to do lijst maar hebben een privé tag en kan ik dus makkelijk uitfilteren.
Nu alleen nog vinden hoe ik makkelijk een gedeelde to do lijst kan aanleggen samen met mijn vriendin
Ik gebruik die ook, werkt prima, simpel doet wat het moet doen.
Een tijdje TickTick geprobeerd omdat de meldingen van MS ToDo stuk waren.
Ook zou ticktick een mac app hebben waarmee je snel todos kan maken, dat is mij nooit gelukt.