Wie gebruikt Raycast?

Eentje die al lang op m’n radar staat om eens te gaan proberen:

Zijn hier fans? Waarvoor gebruik je het allemaal?

1 like

Staat ook al lang op mijn radar. Voorlopig gebruik ik nog altijd Alfred. Iemand die mij kan overtuigen om over te stappen naar Raycast?

Ik gebruik dat al een paar jaar. Toevallig recent nog vermeld in deze thread.

Ik gebruik het voornamelijk als app launcher, soms om direct een search in te geven die dan naar Google gaat en ik heb er in het verleden ook custom searches aan toegevoegd (zoeken op een string in Confluence, Coinmarketcap of IMDB enzovoort).

Ik heb ook wat plugins geïnstalleerd voor quick actions in Notion, 1Password en Todoist.

Ik heb geen Pro account dus de AI features gebruik ik er niet van.

Hiervoor had ik lang Alfred gebruikt maar de switch gemaakt omdat Raycast toen heel wat plugins gratis aanbood via hun store terwijl ik daardoor bij Alfred zou moeten betalen.

Daarbovenop vind ik dat Raycast als bedrijf actiever inspeelt op het evoluerende online gebeuren. Tenzij ze bij Alfred de laatste jaren een effort gedaan hebben.

2 likes

Ik gebruik het nu iets meer dan een jaar denk ik. Het voelt alsof ik superpower heb op mijn computer.
Ik gebruik slechts een paar basis zaken maar toch is het voor mij een grote verbetering t.o.v. splotlight.

Ik gebruik het ook voornamelijk als app launcher (de “standaard” app launcher al jaren niet meer geopend).
De ingebouwde clipboard manager is een veelgebruikte feature geworden (nooit een aparte gehad). De emoji picker vind ik ook super handig.
Daarnaast de reken features, conversies van munteenheden, maten, etc
Enkele quick links maar niet zo veel.

Ook geen pro abonnement (niet nodig) maar zou er gerust wel iets voor willen betalen, voor de huidige features.

Hiervoor nooit alfred of andere alternatieven gebruikt, maar zeer tevreden van Raycast.

Edit: Ik vind het YT kanaal van Raycast ook wel cool, daar laten ze mensen uit verschillende sectoren vertellen hoe ze raycast gebruiken. Uiteraad een “good news show”, maar heb wel al enkele tips uit die video’s gehaald.

7 likes

Jaren Alfred gebruikt maar sinds pakweg een jaar happy Raycast user :rocket:. Veel duidelijkere plugin store, plugins die veel beter onderhouden zijn (ik had nogal issues tussen Alfred 2 en 3 plugins), goede devxp om zelf plugins te bouwen (React! Typescript! CLI tooling!), Raycast Wrapped is zoals Shopify zeer goed in elkaar gestoken en goed voor hun marketing, …

Zeer goed ontworpen gewoon met veel oog voor detail. Bv. als je de raycast window verplaatst, zie je gridlines opduiken om die weer te centreren (er is ook een reset raycast window command), je kan een alias of hotkey voor elk command instellen, …

• Standaard features: app launcher, schitterende clipboard manager, goede window manager, smart calculator (bv. 21 usd to eur, 300cm * 200cm to m2, 3pm brussels to pacific time, … :smiling_face_with_three_hearts:), overzichtelijke emoji search, goede file searcher, goede ingebouwde snippet manager, calendar integratie waarbij de meeting die net gaat beginnen al highlighted is wanneer ik raycast open (en van daaruit kan je CMD+K doen om de zoom te starten!). Verder nog: Start Screensaver, System monitor, …
  • Raycast Focus (nieuw) beginnen gebruiken en eerste reactie was: hier is goed over nagedacht. Mooie details ook (soft glow als je iets verboden doet, timer die je kan verhuizen naar menubar, …)
  • Nog geen nood gehad aan (paid) Raycast AI maar een collega was hier wel positief over.
  • Plugins:
    • Amazon AWS om snel naar aws console services te navigeren
    • Coffee wanneer je mac enkele uren niet in standby mag gaan
    • Color Casket om kleuren te saven/omzetten
    • Conventional Commits om conventional git commit standaarden te volgen
    • Deepcast om te vertalen met DeepL
    • Github om snel Github repositories, issues, pull requests te doorzoeken
    • Gitlab gebruik ik 100 keer per dag om de (company) repositories te openen met fuzzy search
    • Gitmoji om de gitmoji commit messages gemakkelijker te maken
    • Home Assistant dit voelt als power user magic. Ik kan lights typen en een van de lichten in huis aanzetten. Of climate en de verwarming hoger zetten.
    • Jira om Jira wat gemakkelijker te maken :face_vomiting:
    • Kaomoji om snel een (╯°□°)╯︵ ┻━┻ en anderen te vinden
    • Search for Gifs voor giphy search
    • Tableplus om je saved database connections te doorzoeken en openen
    • TailwindCSS om snel de docs pagina te openen
    • Ray.so om snel mooie screenshots van clipboard code te genereren om te delen
    • Zelfgemaakte plugin om snel een van de vele company AWS accounts te openen via de SSO links van AWS Control Tower (kan misschien een quicklink lijst worden)

Steeds benieuwd naar nieuwe productivity plugins :eyes:

Todo: Raycast quicklinks meer gebruiken. Zit veel potentieel in.

5 likes

Nice, uit deze lijst ga ik wat inspiratie halen!

Also, je bent het ultieme Raycast commando vergeten: Empty Trash :smiling_face_with_tear:

2 likes

Nog 2 handige extensions:

• Image modification: Om afbeeldingen te converten naar andere formats (zoals naar Webp voor gebruik op websites.
  • Brew: Om je Homebrew packages te installeren en maintainen.
1 like

Ik gebruik het; sinds ik er 5’ geleden hier over las :wink: Dank!

1 like

Theo :face_vomiting:

1 like

Waarom?

Ontelbaar veel redenen, maar de main reason:

“You don’t need (unit)tests. Tests are a waste of time.”

1 like

Oke. Daar slaat ie de bal mis. Iedereen maakt fouten. :heart:

Intussen zit ik er goed in.

Ik was bv. al fan van Magnet voor window management, maar het via Raycast doen is nog sneller.

Kan je acties combineren: een Quicklink (open deze pagina) laten volgen door Window Management (en zet scherm rechts) bijvoorbeeld?

3 likes

Hyperkey

1 like

Ik denk niet dat het nu kan… er is wel advanced windows management bij het pro abonnement, maar vrij vaag wat “advanced” juist is.

Ik gebruik het sinds ik de reactie video heb gezien van Raycast op Theo:

Ik heb hierdoor 3 andere apps weggedaan. Magnet (window position manager), RCMD (app opener with hotkeys) en een tool voor clipboard history. Dat doe ik nu allemaal via Raycast.
Ook het invoegen van emotics vind ik zeer handig.

3 likes

Inderdaad. Dat lost dus exact op wat ik wou bereiken: vensters openen in bepaalde preset.

(In mijn geval: m’n mailbox met tech-nieuwsbrieven, en dan Mailcoach waarin ik de CC-nieuwsbrief schrijf).

Al ben ik in recordtempo Raycast-fan geworden, twijfel ik om Pro te nemen enkel daarvoor. (Misschien doe ik het binnenkort toch, als steun voor het team.)

Heb het kunnen oplossen door een Command Script te schrijven in Bash, dat verwijst naar Window Management aliassen die ik heb ingesteld in Raycast.

• Openen Mail-app.
  • Ff wachten.
  • Toetsencombinatie (Left) uitvoeren.
  • Openen URL in Firefox.
  • Ff wachten.
  • Toetsencombinatie (Right) uitvoeren.

Ook gedaan voor vergelijkbare set-up met shownotes in Notion (actua voor podcast). Maar daar gaf Notion wat gedoe om de pagina te openen, dus wat omwegen moeten pakken.

3 likes