Wifi / GSM / 4G in Zuid-Afrika

In september ga ik met het gezin 10 dagen naar Zuid-Afrika; Mijn “Telenet Klik of Klak” of wat het ook mag zijn voor de familie zal dan niet ideaal zijn wegens roaming kosten vermoed ik.

Hoe los je dit best op/pak je dit best aan. In de verblijven is er overal Wifi natuurlijk, maar wat tussendoor?

Iemand ervaringen, tips, … kan ik dat al op voorhand regelen? Voor één persoon of kan dat ook met familieabonnementen. We huren ook een auto en daar is een optie “Wifi”. Is dat de moeite om dan onderweg het internetprobleem op te lossen (de toegang tot het internet is niet voor werk of socials, maar meer voor achtergrondinfo/uitstappen/plaatsen te zoeken).

2 likes

Dit jaar Zuid-Afrika gedaan en eSim via Airalo app genomen, het gebruikt voor navigatie op gsm enz en werkte perfect.

Als je wil kan je je referral link sturen zodat je korting krijgt op je eerste aankoop en je kan dan zelf je eigen gezin een referral geven.

1 like

Niet zuid-afrika maar ik doe het altijd buiten europa: esim kopen.

Op voorhand een beetje kijken wat de goedkoopste is.

de meeste aanbieders hebben een “unlimited” data optie. Op mijn iphone kan je die sim instellen als primair voor data en de fysieke Belgische sim behouden voor bellen/sms’en. (Ongetwijfeld kan dit met Android ook)

Ik gaf meestal hotspot aan mijn vriendin.

Het kan wel interessant zijn om jouw partner ook een esim te kopen dan heb je backup en kan een van de 2 hotspotten voor eventuele kinderen?

Ik kocht tot nu bij holafly.

In het kort:

checken of jullie telefoons esim ondersteunen en indien ja esim kopen.

Bij holafly kon je die vooraf kopen en pas activeren de dag voor vertrek of bij aankomst op de luchthaven daar. De tijd van je esim gaat in na activatie niet bij aankoop. (Snel gecheckt 10 dagen kost 48 dollar, niet goedkoop maar voor mij het wel waard, zorgeloos google mapsen etc)

3 likes

Ik gebruik altijd BNESim buiten de EU. Ben er content van.

Je kan ook een Firsty bekijken, is Belgisch:)

2 likes

Airalo gekeken en daar is het 8 USD voor 15dagen (2GB).

Voor 10GB is het 26 USD (30dagen) je kan dan instellen dat 4G via die eSim gaat, en dan sms of bellen loopt dan nog steeds via je gewone nummer. Super makkelijk te installeren. Ik neem ook altijd een ESim voor buiten EU. Google maps, Tripadvisor, … etc allemaal onmisbaar imo als je ergens in een vreemde stad loopt

1 like

esim ( geen gedoe) of bij het landen lokaal een simkaart kopen , meestal veel meer gig voor minder geld.
vb: How To Buy a Sim Card at Cape Town Airport in 2025 - Traveltomtom.net

2 likes

Ik vind de gemoedsrust van “unlimited” wel fijn. Ook wel al vaak gehad dat het internet in hotels niet goed was.

ik zou zeker aanraden om inderdaad wat rond te shoppen, er zijn vast goedkopere dan holafly!

2 likes

ook eens kijken bij de Revolut-app (geen sponsor)

die hebben e-sims

EN ge kunt een rekening in RAND openen zodat ge niet telkens met wisselkoersen zit, maar effectief lokaal in RAND betaalt!

vroeger LT iban (Litouwen), maar tegenwoordig BE banknummer, dus geen aangifte meer bij belastingen en sowieso europese en belgische waarborg van 100.000€ (veilig dus!)

er zit standaard een creditcard is die éénmalig is te gebruiken, zodat ze nergens uw card-data kunnen misbruiken! ook handig voor éénmalige online-aankopen

zelf al meermaals gebruikt met Zweedse en Deense kronen, geen gedoe, maar vlot betalen, zonder risico

3 likes

Dat van die RAND rekening is wel interessant, want wisselkoersen zijn toch niet te verwaarlozen. Maar hoe betaal je dan daar? Is dat gewoon met hun kaart dan en neemt hij het van de juiste rekening?

1 like

Ja, als je genoeg geld op je RAND-rekening staan hebt als je in RAND betaalt, haalt die het van die rekening; anders van je gewone (EUR-) rekening, maar nog steeds aan een veel voordeligere wisselkoers dan die van je bank of kredietkaart.
Hier hebben we trouwens een topic over Revolut: Revolut
:wink:

betalen met uw telefoon, zoals dat ook kan met belgische bankkaarten (met iphone 2x op aan/uit knop klikken en dan telefoon tegen betaalterminal houden, let wel op, dat de revolut card als default staat, anders moet ge die elke keer naar boven schuiven als er meerdere kaarten in de iphone staan)

de gratis rekening is met 2 virtuele mastercards;

1 vast nummer en 1 die telkens verandert na aankoop bv online;

als ge een fysieke card wilt (visa of mastercard) dan betaalt ge maandelijks een klein bedrag (betalend account) en transportkosten afhankelijk van het soort card;

vergeet ook niet om de RAND te wisselen in de week op bankdagen van uw euro’s op uw account anders betaalt ge een extra kost;

met een betalende account hebt ge ook meer voordelen zoals goedkoper traden (aandelen, crypto, …) en geen extra kosten in het weekend-wisselen.

(nog steeds geen sponsor, maar wel grote fan) :))

Kan je met een gratis account geen fysieke kaart meer aanvragen?

volgens mij geven ze het niet meer standaard maar kan je wel voor €10 dacht ik, een kaart bestellen.

ik heb een fysieke kaart van toen dat nog standaard inbegrepen zat bij gratis accounts.

Edit: https://help.revolut.com/en-BE/help/cards/card-order/physical-card/ordering-a-physical-card/

Hier staat “Standard plan customers get their first card at no cost” enkel verzending kan erbij komen.

Edit 2:

Ik zou €5,99 moeten betalen + €7,99 verzending. Aangezien ik al een kaart heb. Voor nieuwe gebruikers verwacht ik dat ze enkel €7,99 moeten betalen.

1 like

Voor Revolut is het duidelijk dat dit een soort van must have is… vorig jaar veel “wisselkoersen” betaald op reis, daar ben ik wel wat van verschoten dus maar toen wist ik dus nog niet van het bestaan van Revolut (ondertussen al klant en geld gezet).

Voor eSim/Buitenland heeft Telenet blijkbaar volgende optie: Roaming in Zuid-Afrika | Telenet. Niet mss direct de goedkoopste, maar, komt dan wel gewoon mee op de factuur van de firma en is een onkost… en dat is toch ook wel handig :vb-agree:

1 like

klopt wel - denk ik - dat de 1ste card gratis is (transport 7,99€) en voor 3,99€ kunt ge er iets persoonlijks van maken…