Chromium is het open source project waar alle Chrome-gebaseerde browsers gebruik van maken, maar deze fork is ontdaan van alle Google Web Services i.t.t. Chromium.
Principieel vind ik het niet kunnen, maar de verleiding is soms wel groot.
Voor Tweakers betaal ik, waardoor ik ze kan uitschakelen.
Maar bij De Morgen heb ik ook een abonnement en die tonen nog volop advertenties.
Wat ik vooral vervelend vind, zijn video’s die beginnen te spelen. Dat leidt me gewoon af.
Soms twijfel ik toch om iets qua PiHole op te zetten op m’n NAS.
Over Firefox gesproken, het gebruik ervan is historisch laag en dreigt onder de 2% te zakken. Een drempel voor veel overheden om support te laten vallen. Zie Firefox on the brink?.
Ik was vroeger fan en fervent gebruiker van Firefox, maar blijkbaar lopen ze ver achter op Chromium op het vlak van sandboxing en exploit mitigation, zie bijvoorbeeld: Firefox and Chromium | Madaidan's Insecurities
OK grote Firefox-fan, maar ik blijf niet goed snappen waarom ze per se een eigen engine moeten maken. Middelen zouden beter gespendeerd worden aan user-facing innovatie.
vroeger pihole op synology, ma al lang te tam opnieuw te configgen.
Gewoon ublock nu
chrome , prive, laatste update van gisteren vind ik wel lelijk echt fails overal
edge op het werk: gemakkelijke office/outlook integratie en minder resources plus hbe ook de indruk sneller.
mobile: chrome/edge/firefox
Fervente Arc fan hier, chrome als ik om een of andere reden aparte browser nodig heb naast Arc, firefox om websites te testen in iets anders dan chrome.
Qua adblock gebruik ik nu ublock origin (standaard in Arc) voorheen gebruikte ik altijd adblockplus.
Voor YT nu sinds kort uit.
De ads bij yt zijn intussen zo “normaal” dat ik ze gewoon negeer.
Overal Safari hier, behalve Chrome voor frontend dev werk. Snap niet dat je op een Mac vrijwillig Chrome zou gebruiken. Die interface is zó on-Mac-like, en met al die (plannen voor) tracking…
Op smartphone duckduckgo (anti tracking, disposable e-mails) in combinatie met Proton VPN Secure Core servers (Netshield: anti malware, tracking, ads).
Op Win11 desktop: Chrome met zelfde Proton VPN.
Op Linux (Pop!_OS) laptop: Firefox.
Ik gebruik geen adblocker om professionele reden. Ik ben namelijk online advertiser
Ik zie graag wat voor ads (de creatieve, commerciele, psychologische insteek) online in omloop zijn, welke platformen gebruikt worden, welke tracking er achter zit, hoe ik mezelf (soms express) getarget zie etc.
Op zich spendeer ik, en de merken waarvoor ik werk, het meeste geld on-platform (zijnde op Facebook, Instagram, Google, Amazon, Tiktok zelf), en in mindere mate daarbuiten (vb display ads op nieuwswebsites etc). Waardoor ad blockers in mindere mate mijn werk beinvloeden.
Ironisch genoeg doe ik ook youtube ads, die ik soms zelf hatelijk vind
Prive, is dit dan ook het enige wat me stoort: de (slecht getargette) advertenties op youtube die m’n kinderen te zien krijgen. Misschien toch eens die premium overwegen (thanks Aster voor de tip).