Ik beken: ik ben redelijk verknocht aan mijn smartphone en in mijn ogen op een niet altijd gezonde/productieve manier. Ik verlies mij vaak in het doelloos scrollen en app-hoppen in de hoop iets nieuws te lezen. Ik heb hiervoor al tal van apps uitgeprobeerd die bepaalde apps/site blokkeren/limiteren maar toch vind ik altijd een manier om dit te omzeilen of gewoonweg te verwijderen.
Het enige wat echt hielp (en ook in het algemeen enorm veel rust met zich meebracht) was het gebruik maken van een baksteen telefoon. Toen ik nog studeerde schakelde ik tijdens de blok standaard over op mijn oude Sony Ericsson Elm J10i en had ik geen mogelijkheid om mij te verliezen in doomscrolling.
Nu vandaag is het (jammergenoeg?) niet meer mogelijk om de dag door te komen zonder een aantal (werk)apps zoals Outlook, Whatsapp, Waze etc… Ergens hoop ik dat er een gulden middenweg bestaat in de vorm van een dumbphone die toch wat apps toelaat maar ik vrees er wat voor? Iemand een idee van model of gewoonweg advies?
Ik kwam onlangs toevallig tegen wat je zoekt!
Xiaomi Qin. Lijn met "dumb phones maar er zitten ook 2 “smart” modellen bij.
Qin f21 pro en f22 pro (de laatste de meest moderne).
Candybar telefoons met T9 toetsenbord, klein touchscreen en draaien op Android.
Op aliexpress te koop voor zo’n €200-€250 euro.
Wel goed opletten welke versie je koopt (met of zonder google play, f22 heeft volgens mij altijd google play, de f21 vaak de amazon store).
Extra tip:
Zet je scherm op zwart/wit (greyscale).
Ik heb sinds kort een “focus mode” op mijn iphone (work) die van 8u tot 17u aanstaat, heel wat meldingen uitzet behalve sms, bellen, slack, gmail en calendar en vooral mijn telefoon in greyscale zet.
Ik merk dat ik mijn telefoon tijdens de werk dag een stuk minder gebruik nu. Tiktoks zijn echt niet zo leuk in zwart wit, same met instagram en zonder meldingen kijk ik er weinig naar.
Ik heb zelf een aantal dumbphones getest, namelijk:
Light Phone 2
Punkt MP02
En nog wat Nokia’s die struikelen over de grens van seniorentelefoon
En de Punkt beviel eigenlijk heel goed. Je kunt daar geen WhatsApp op gebruiken maar wel een fork van Signal. Dus je zit niet vast aan sms. Maar verder hoef je daar geen andere dingen van te verwachten en dat is precies het punt.
Van de Nokia’s staat de Nokia 8210 4G me nog bij. Die had wel wat slimme functies, zoals een camera, Facebook-app en een browser.
Die Xiaom’s ga ik zeker eens bekijken, bedankt voor de tip!
Ja in greyscale zetten is idd een tip die vaak passeert, een paar keer geprobeerd maar is heel onhandig op een bepaalde manier? Zeker bij het ontvangen van foto’s etc.
Ja die notificaties uitzetten heb ik al gemerkt dat dat ook voor een omgekeerd effect zorgt. Ik ga dan zelf op de zoveel tijd actief gaan kijken of ik misschien een bericht van iets heb ontvangen en dus onnodig ga kijken en beginnen scrollen.
Qua apps gebruik ik momenteel “minimalist phone” wat in se eigenlijk wel helpt, maar dat blijven willen checken blijft een probleem.
Ik weet niet welke telefoon je hebt (ik zit op iphone).
Hoe ik het doe is: dagelijks van 8 tot 17u automatisch, maar ik kan het ook manueel toggelen door 3x op de vergrendekknop te drukken.
Dus stel ik krijg een foto die ik écht moet zien (gebeurt veel minder dat je denk, als je aan het werk bent op je computer is 99% van de zaken op je telefoon niet dringend of belangrijk) kan ik even snel 3x klikken, kijken en vervolgens terug 3x klikken om terug naar grayscale te gaan.
Ik gebruik sinds kort Opal, enkel beschikbaar in App Store, en merk toch wel dat mijn schermtijd veel minder is. Je kan kiezen uit 3 verschillende soorten van focusmethodes van Normal tot Extreme en hebben een instelling zodat je geen apps kan verwijderen en dat je je tijd en datum van je gsm niet kan wijzigen.
Interessant project, maar toch een aantal serieuze red flags gespot:
Geen werkend prototype, enkel torenhoge ambities.
Projected shipping date is echt compleet onrealistisch. Crowdfunded hardware projecten halen zo goed als nooit hun deadline, zelfs als die veel verder in de toekomst ligt dan hier het geval is.
edit2: Zelf een rechtstreekse vraag gesteld omdat de MediaTek SoC die ze willen gebruiken al 4 jaar oud is en waarschijnlijk niet veel firmware updates zal krijgen. Antwoord lijkt me gewoon een copy-paste van wat de grote spelers tegenwoordig beloven en niet gestoeld op de werkelijkheid.