Somfy connectie

Ik zit te twijfelen over welke oplossing ik moet bedenken voor mijn rolluikprobleem :upside_down_face:

Onlangs hebben we nieuwe rolluiken laten installeren op nieuwe ramen die kunnen worden verbonden met de Somfy IO app. We hadden nog een Somfy Connexoon IO liggen, dus het was geen probleem om deze te integreren en te bedienen via de TaHoma app. Echter, de reeds geïnstalleerde (door de vorige eigenaars en dus oudere) rolluiken en zonwering in ons huis kunnen niet worden verbonden met de TaHoma app omdat ze een RTS-systeem hebben dat niet te verbinden is met ons Connexoon IO-systeem. Somfy heeft twee systemen uitgebracht waarbij je beide soorten verbindingen kunt bedienen.

Aan de ene kant is er de Somfy Connectivity Kit (Connectivity kit | Somfy) die 69 euro kost en waarmee we zowel RTS als IO kunnen verbinden en bedienen via de TaHoma app, maar waarbij we bijvoorbeeld geen tijdschema kunnen instellen. Aan de andere kant is er de Somfy Tahoma Switch (https://www.coolblue.be/nl/product/889994/somfy-tahoma-switch.html) die 169 euro kost en waarmee we alle rolluiken kunnen verbinden (+ ook tijdschema instellen) evenals andere zaken zoals onze Philips hue lampen en eventueel ook alarmmagneten voor op deuren die we in de toekomst zouden willen kopen.

Ik neig meer naar het tweede systeem omdat ik ook onze Google Nest camera’s en Google Nest thermostaat zou willen kunnen bedienen in een en dezelfde app (nu zitten we al in 2 apps voor bv onze lichten en Nest), maar helaas blijkt dit niet mogelijk te zijn via Tahoma Switch en dus ook niet in de TaHoma app. Ik ben dus op zoek naar een systeem waarmee ik zowel al mijn Somfy rolluiken als Hue lampen als Nest apparatuur kan bedienen en volgen, maar ik vrees dat mijn hardware te verschillend is om ze allemaal via één systeem te bedienen. Heeft iemand een aanbeveling/oplossing? :crossed_fingers: Mag zeker ook iets helemaal anders zijn dan waar ik nu naar aan het kijken ben :grinning:

Lijkt me iets voor Home assistant: Somfy - Home Assistant

Meer info over home assistant kan je in deze thread al vinden.

2 likes

Achteraf bedacht ik dat ik hoogstwaarschijnlijk inderdaad naar dergelijk systeem zal moeten kijken indien ik alles in een platform wil steken :slight_smile:

Moet ik mij eens in verdiepen want ligt een beetje uit mijn kennis en kunde haha

Wel al goed om te weten dat er een Somfy oplossing is binnen Home Assistant!

Lijkt inderdaad perfect voor Home Assistant.

Hier nog meer ideeën:

Platform zit echt goed in elkaar. Je bent er vrij snel mee weg.

1 like