Ik zit te twijfelen over welke oplossing ik moet bedenken voor mijn rolluikprobleem
Onlangs hebben we nieuwe rolluiken laten installeren op nieuwe ramen die kunnen worden verbonden met de Somfy IO app. We hadden nog een Somfy Connexoon IO liggen, dus het was geen probleem om deze te integreren en te bedienen via de TaHoma app. Echter, de reeds geĆÆnstalleerde (door de vorige eigenaars en dus oudere) rolluiken en zonwering in ons huis kunnen niet worden verbonden met de TaHoma app omdat ze een RTS-systeem hebben dat niet te verbinden is met ons Connexoon IO-systeem. Somfy heeft twee systemen uitgebracht waarbij je beide soorten verbindingen kunt bedienen.
Aan de ene kant is er de Somfy Connectivity Kit (Connectivity kit | Somfy) die 69 euro kost en waarmee we zowel RTS als IO kunnen verbinden en bedienen via de TaHoma app, maar waarbij we bijvoorbeeld geen tijdschema kunnen instellen. Aan de andere kant is er de Somfy Tahoma Switch (https://www.coolblue.be/nl/product/889994/somfy-tahoma-switch.html) die 169 euro kost en waarmee we alle rolluiken kunnen verbinden (+ ook tijdschema instellen) evenals andere zaken zoals onze Philips hue lampen en eventueel ook alarmmagneten voor op deuren die we in de toekomst zouden willen kopen.
Heel gemakkelijke ui, veel gemakkelijker dan home assistent. Eigenlijk voor noobs maar het werkt, ondersteunt alle en kan practisch alles plus je kan lokaal draaien in de pro versie.
Ik had Homey een tijd geleden bekeken. Lijkt de inderdaad de Apple onder home automation. Maar dan kwam dit nieuws binnen wat meestal geen goed nieuws is op lange termijnšā¦ Home Assistant heeft hun foundation waardoor ze niet te koop zijn
Ik heb hetzelfde probleem ook opgelost met een Connectivity Kit en Home Assistant vorig jaar. Ik wilde wel eens in HA duiken dus was een perfect excuus .
Ondertussen na wat zoeken nog wat andere zaken ook toegevoegd in HA waardoor nu basically alles wat een beetje slim is met 1 app te bedienen is, is wel handigā¦ Is wel niet zo slick van uitzicht, maar mogelijkheden zijn wel quasi eindeloos (al mis ik nog een doenbare integratie met Qbus, dat gaat nog mijn petje te boven)ā¦
Als je wel zin hebt om eens te proberen zou ik het zeker aanraden, instapkost is ook niet zo hoog dus als het niets wordt ben je ook geen arm en been kwijt .