Muziek voor kinderen zonder smartphone

Ik vraag mij af wat de beste oplossing is voor mijn situatie, die zeker niet uniek kan zijn.

Wij hebben kinderen van 7 en 10 en vooral de oudste wil graag in zijn kamer muziek kunnen opzetten (de jongste zal dan snel volgen). Vroeger spaarden wij dan voor een (kleine) hifi-installatie, maar tegenwoordig gaat het dan vooral richting een bluetooth speaker (lagere kwaliteit?).

Probleem is natuurlijk: er moet nog muziek zijn om daar uit te laten komen. Het makkelijkste is spotify, want we hebben een familie-abonnement met voor iedereen een aparte account. Maar, ze hebben geen smartphone en dat willen we nog een tijd zo houden.

Er lijken wel wat toestellen te zijn die als stand-alone (spotify) speler kunnen worden gebruikt, maar ze zien er niet allemaal even degelijk uit. Een alternatief is een oude smartphone op te toveren tot zo’n speler, maar weet niet of de standaard parental control opties volstaan om werkelijk alle andere gebruiksopties te blokkeren. Een alternatief OS om met root access te installeren zal waarschijnlijk te ver gezocht zijn.

Alle tips en ervaringen voor deze use case zijn welkom!

Old school cd speler? Ik vond dat als kind het leukste, zeker om de boekskes door te bladeren. Maar dat is niet echt 2024 natuurlijk :nerd_face:

Wij kozen voor de oude gsm met Google Family Link. Je kan zo goed alles beperken via deze manier. Als ouder beslis je wat gedownload wordt en hoelang ze welke app kunnen gebruiken

Enige wat nog niet gevonden hebben is om de camera uit te schakelen. Wat natuurlijk wel voor grappige foto’s zorgt in je Google Photo’s.

Kies je voor zo een stand-alone heb je volgens mij ook de mogelijkheid om apps te downloaden. Geen idee als je deze ook via Family Link kan beheren.

Werkt dus prima!

2 likes

Sony maakt blijkbaar een Walkman waar Android op draait. Wel prijzig voor wat het is.

Ouch, dat is héél prijzig. Anderzijds, ze lijken ook een premium model te hebben van meer dan 3.500 euro dus … dit is een koopje? :person_shrugging:

Een oude (domme) MP3-speler scoren voor cheap? Genre ZEN,… Zal mogelijk niet via Bluetooth te doen zijn maar nog met een goeie ouwe AUX-kabel. Of een oude iPod Touch (al is dat een smartphone zonder het phonegedeelte…)?

Hier ook oude smartphone met Google Family link. Bijna perfect dicht te timmeren behalve inderdaad de camera :grinning:.
Grootste nadeel bij ons: de oudste weet wel wat hij allemaal zou moeten kunnen op een smartphone, dus soms wel wat gezeur dat niet alles werkt haha… Maar verder meer dan goed voor dit doel…

1 like

Vooral niet te veel geld in steken, want als die nu 10 is, hang je er toch aan binnen 2 jaar.
De dichtgetimmerde smartphone is dan ook de beste optie imo, want zo leren ze er mee werken en wennen ze aan de parental control.
Dan kan je later geleidelijk aan wat meer lossen, meer apps toelaten, meer tijd geven. … Babysteps :wink:

3 likes

Enige tijd geleden was er hier een topic over Smartphones voor ouderen, waarin dichtgetimmerde/vereenvoudigde interfaces vermeld werden

Mogelijks kan je daar ook iets mee

1 like

Helaas wordt dit product discontinued, maar de open source community springt er momenteel al op om beschikbaar te maken voor iedereen: de Spotify Car Thing. Open source project: Desk Thing

Op zich een hele simpele Spotify hardware player om in (oudere) auto’s te gebruiken, wat ook een beetje lijkt te zijn wat je nodig hebt?

Oh ja, de Github page: GitHub - ItsRiprod/DeskThing: Desk Thing: The Discord Thing, Trello Thing, The Weather Thing, The Macro Thing, Just not The Car Thing anymore

Toen onze boys nog jonger waren, hadden wij een paar oude iPhones met daarop enkel Spotify en geen andere apps en alles anders uitgezet. Ze konden verbinden met hun box en die meenemen naar de kamer maar de GSM bleef beneden (zo was de neiging om per 30 seconden het nummer te veranderen of naar het scherm te staren tijdens het luisteren). We verwezen er altijd naartoe als de thuistelefoons zodat ze zich niet te veel eigenaar ervan achten. Vanaf dat ze 12 waren werd dat hun eigen phone maar wel nog beperking.

1 like

Same, oude Xiaomi met een kids Spotify account, verder vraagt iedere andere app een wachtwoord.

Wij hadden vroeger een Jooki. Dat is een (Belgische) RFID speler waarmee je poppetjes koppelt aan playlists. Maar ik denk dat ze gestopt zijn. Zonde, want mijn petekind heeft de Jooki overgenomen en gebruikt 'm elke dag.

Er zijn een aantal DIY-projecten die hetzelfde systeem hanteren: Juuke op Instructables, deze op Makezine, deze met Home Assistant, etc.

Ik heb niet echt meer gezocht naar commerciële producten maar vroeger kwam QLEEK het dichtste in de buurt. Bestaat ook niet meer. Er is een rode draad hier :slight_smile:

4 likes

Wij doen het gewoon met een Google Nest, versie zonder scherm natuurlijk. En nu voor Kerst een Tonies box gekocht https://www.nl.fnac.be/TONIEBOX-MON-PREMIER-COFFRET-ROUGE/a16106058?origin=SEA_GOO_PLA_SMATOYNL&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAgJa6BhCOARIsAMiL7V886Anv6TYKpBp7FVawfcy0NZrIuIR4JUwulmoCAZVCZRcCeQmBqWsaAtSsEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Geen scherm maar toch interactief voor de kids. Mannetje veranderen zet automatisch een ander verhaal of muziek op.

1 like

Wij hebben ook een Jooki (Gen 1, gekocht via Kickstarter). Het bedrijf erachter is helaas failliet. Mijn ervaring is dat kinderen van zodra ze wat ouder zijn, snel verveeld raken door de playlists die je als ouder instelt.

Heel interessante antwoorden, bedankt! Ik ga mij binnenkort eens grondig buigen over de piste van de (oude) smartphone die bijna volledig is dichtgetimmerd. Zo blijft de ganse spotify-catalogus wel binnen hun bereik.

1 like